Dagen då man slits mellan allvar och önskan om fortsatt avkoppling…

Onsdagen den första augusti 2012. Min månad, den sista sommarmånaden enligt normal ”sägen”. Jag vill gärna fortsätta att supa in sommarkänslan, koppla av,

avkoppling

som i viss mån inte infunnit sig i  år…jag fick det senast för en timme sedan bekräftat av min far som har hemvist västra förorterna till Paris.

”En konstig sommar, kallt och regnigt ena dagen för att nästa dag bli varmt och skönt, antagligen för att man inte ska misströsta…”

allvaret….

Det må vara hur som helst med det, augusti är också månaden som i Sverige brukar innebära att allvaret knackar på dörren. Möten finns på agendan igen, och man förväntas vara närvarande, även om man är ”frånvarande”.

Idag har det debatterats mycket om Vattenfalls framställan/sondering om att bygga ny kärnkraft igår. En fråga som jag m.fl. anser vara mycket viktig för framtiden, och dags att inte längre begrava i någon utredning som Johan Westerholm skriver. Energisituationen är en ytterst viktig faktor för både näringsliv och samhälle i vårt land. Dvs. vår möjlighet att fortsätta skapa välstånd och arbete i vårt land.

Det finns egentligen inga enkla lösningar på den, förutom att försöka ändra livsstil, göra det bästa möjliga och fortsätta utveckla alternativ, samtidigt som vi fasar ut mindre bra befintliga sorter med förnuft. Förnuft är faktiskt något jag efterlyser hos flera olika grupper och aktörer. Politisk pajkastning kommer inte att lösa denna fråga heller, bara en seriös inställning till frågan kommer att kunna utveckla och säkerställa Sveriges relativa oberoende i energifrågan.

Den andra stora allvarsfrågan, gäller Tillväxtverkets liv och leverne. Om det finns mycket att säga, men jag nöjer mig ikväll med att citera ledarbloggen på SvD, som väl inte borde vara särskilt upplyftande att läsa, vare sig för minister eller för generaldirektören själv. Hur det än står till med denna karusell, funderar jag lite över hur olika proportionerna kan vara…Ibland tycks det här med skalor vara väldigt heterogent…

SvD, SvD näringslivDN,

Kommentera

