Lugnet lägger sig i mitt Hälsingland.

För första gången på jag vet inte hur många månader har jag idag läst ut en bok, kändes oerhört skönt och befriande. Jag njuter av att läsa böcker när jag kan läsa när jag har lust och inte fem sidor innan jag somnar… Som ung kunde jag ligga och sträckläsa böcker på natten, läste bl.a. Fogelströms Stockholmsböcker på det sättet, och jag tror även att George Orwells ”1984” passerade mina ögon så första gången jag läste den.  Trotsigt nog gick det nog ut över skolarbetet, men man kanske får se det som en del av skolarbetet, på högstadiet och gymnasiet i Frankrike. Idag klarar jag inte sån’t längre, åtminstone inte i vardagslivet.

Boken handlar om min vän Kent och hans bekymmer med att få träffa sin dotter. ”Utan min dotter” heter boken. Ett stycke intressant (och tragisk) nutidshistoria om en far som förvägras umgås med sitt barn.

Norrländskt ljus

Just nu sitter jag och svär (bildligt) över att det ska vara så svårt att få internetkontakt i vårt Sverige av idag. Jag har frågat ett antal gånger om att få tillgång till ADSL via det fasta telefonnätet, men nej, det är fullt i telestationen… Man får vänta på att någon säger upp sitt abonnemang. Att ansluta fiberkabel är en dryg investering, inte minst efter att ha investerat i själva huset. 15.000 kronor plus grävning från tomtgräns, i vårt fall säkerligen minst 50 meter. Inte aktuellt just nu. Alltså återstår att förlita sig på ”sticka”, dvs. mobilt bredband.  Det ska gudarna veta, och månen likaså, att det är inte det lättaste.

Det är väldigt skönt att spendera tid ute på landet så här, låt vara att det också innebär gräsklippning, målning av uthus, snart kittning av fönster samt målning även där…Eftertanke är viktigt, och det norrländska ljuset på sommaren är helt makalöst när det gäller att skapa stämning.

Denna sommar innebär till viss del bekymmer med klädsel, regnskurarna avlöser varandra, och ändå är det varmt, hyfsat varmt. Bekymren som beskrivs av SvDs Ricki Neuman, har jag inte. Att sommarklädsel bland folk inte alltid tilltalar mig, är en annan femma. Jag kan lida rätt mycket av hur lite självinsikt människor har när de tar på sig bekväma kläder. Tacka vet jag känslan för stil och mode som många latinare har, oavsett om det gäller uppklätt eller s.k. casual.

Kommentera

