Almedalen dag 3 – baktung/bakfull/nytänd/tomgång?

Åter på bloggplats H12, funderar över allt jag inte hunnit skriva, allt som produceras av gratislektyr med feta rubriker, och det som jag gärna skulle förkovra mig i mer.

På morgonen var jag på ett utmärkt seminarium (frukost) hos Nordea med chefsekonomen Annika Winsth och Jan Larsson (f.d. statsekr. hos Göran Persson, numera kommunikationsdirektör på Nordea). Många intresserade människor ställde intelligenta frågor och insiktsfulla funderingar. Det känns bra att banken faktiskt häller denna typ av seminarier, där frågor verkligen tas emot, och man samtidigt inte drar sig för att diskutera både små och stora frågor! Annika Winsth tog upp den politiska trögheten med beslut, att man ofta väntar väldigt länge, medan den s.k. marknaden trycker och ofta ensidigt. Intressanta tankar. Jag lär plocka upp det i kommande resonemang kring EU.

Just nu är det lunchvånda, och frågan är om det blir Hyresgästföreningen om tillväxtkällor i svensk ekonomi eller Möbelriket Småland som pratar om växande regioner. I eftermiddag ska jag försöka lyssna på utfrågning av EU-minstern om Sveriges förhållande till EU.

Det blev Smålandsriket, kan jag berätta, och det var inget dåligt val. Kanske mindre ”sexigt” som det brukar heta, men ack vilken intressant resurs vårt trä är i det stora hela! Nu fortsätter eftermiddagen, på återhörande! Man blir lätt lite baktung med alla intryck…men med lite reflektion sorterar man in många värdefulla intryck!

SvD, DN, GP, HD,

Kommentera

