Almedalen – resan börjar…

Klockan 03.45 vaknade jag med ett ryck, hade tänkt gå upp kl. 04…Resan började ju egentligen igår, som ni kan läsa i tidigare inlägg, men bokningen strulade så det fick bli en ”instant booking” istället för instant coffee på väg ut…alltså fram med sidan för Destination Gotland. Sakta tugga sig fram, nattbussen skulle lämna hållplatsen 04.20…Så simultankapaciteten var bra att använda; resemackor, plocka ihop de sista sakerna, (lyckades ändå glömma 2 saker insåg jag väl ute) och nu, koden till Payex-betalningen…vilken var det nu igen? Jo…det var rätt ;-), det fungerade och bokningen kom per sms.

Busschauffören var knappt talbar, ville veta om SLs hemsida verkligen hade rätt med bytet. Jag bytte i Sollentuna C, och hoppade på nattbussen mot Centralen, tog ca 20 minuter.

Väl framme där, blev det en stunds ”rekande” kl. 05.10 en sommarmorgon, avböjde dock alternativfrukost till mina mackor, inget som riktigt verkade praktiskt. Tänkte sova på pendeln mot Nynäshamn istället. ”Klockan är 05.19, tid för avgång”. Äntligen…jovisst, sova…trodde jag. Bakom mig hade en ung vuxen kvinna tagit plats, och hon hade visst tyckt att tåget var bra frukostrum…Jag har, med risk att låta som en ”surgubbe”, väldigt svårt för denna ”ta med & äta-kultur” som vi har importerat från Väst. Inget för mig generellt sett. Det gick alltså inte att suit myself, bara att lyssna på frukosttugget bakom…slurp, slurp… Det blev dåligt med sömn, men det var vackert utanför fönstret…

Väl framme i Nynäshamn är det en kort promenad mot hamnen och färjan. In och ut i gångar, förbi biljettkassan. Blev ”goddag:ag”… – Ser jag så gammal ut, kan man ju fundera… Äntligen ombord och fram till min vilstol på fördäck. Jo, jo…vila?

Efter införskaffat te till mina mackor, tvingades jag genomlida att lyssna till grannarna på andra sidan skranket, djurplatsen. Grannarna var dels en oerhört självupptagen svensk medelålders kvinna, förmodligen inte så mycket äldre än jag själv, som nog ansåg sig vara en av de mest världsvana samhällsmedborgare att uppbringa i detta land. Hon lät sig villigt bjudas på vilstolsbiljetten och kaffe av en holländare som pratar svenska mycket bra. Förlåt mitt påhopp, jag gillar ju holländare, men oj vad bullrig han är… Jag och min stackars granne, en kvinna i den ålder (ca 25-30) som den världsvana spydde sin galla över, lyckas ”så där” med att få träffa John Blund…tack för den vilstolen!

Vädret är åtminstone fint, och om 40 minuter anländer vi Visby hamn. Då ska Bloggplats H12 uppsökas och sedan blir det nog både Öresundshuset och lite annat smått och gott.

——-

Så var både incheckning på H12, och lätt lunch avklarad. Nu står snart en promenad i stan på programmet, H&H Öresund, samt ett seminarium om hur medialiseringen påverkar samhälle och politik. Detta medium, det sociala, och andra, kommer att kommenteras av div. journalister, statsvetare och rådgivare.

Senare blir det tidsmaskinen här på H12, samt statsministerns tal i Almedalen. På återhörande.

Media, SvD, DN, GP,

Kommentera

