Arbetsmarknad och den nya tiden…

Almedalen kryper allt närmare och med den en allmän cirkus rörande politik, samhälle, journalistik m.m.

Ett ämne som säkert kommer på tapeten, är arbete och arbetsmarknaden. Något annat som är säkert, är att man inte kommer att vara överens, mest för att det ”inte går” att vara överens. Lösningar kommer att presenteras och anses vara de bästa…och ”problemborttagare”.

Som samhällsengagerad sedan många år, och dessutom någon som provat på att vara ute i ”arbetssökarsvängen” i olika omgångar, i olika decennier, kan jag tyvärr meddela att jag inte tror att det finns någon patentlösning. Vi, i västvärlden till att börja med, står inför enorma utmaningar, hur många ”sanningar” som än levereras från politiskt håll. Varför då? Jo, därför att tiderna är annorlunda, och har rört sig allt längre från ”den gamla goda tiden”, då den s.k. svenska modellen fungerade klanderfritt. Tyvärr är det få som vill erkänna det offentligt, även om det nog skulle respekteras mer än man tror…

I veckans nummer, inför Almedalen såklart, av Dagens Samhälle, läser jag den intressanta intervjun med f.d. ministern Kjell-Olof Feldt. Det finns mycket att kommentera i den, men jag väljer ikväll att begränsa mig till nedan klipp;

Kjell-Olof Feldts budskap är att politiken inte blir bättre än vad förutsättningarna medger. Han önskar sig mer av sanningssägande och tror att det skulle väcka respekt hos väljarna att tydligt peka på stora problem som väntar, efter ”så många löften som inte infriats och rosiga framtidsskildringar” genom åren.

– Men ett av demokratins dilemman är behovet att skapa gott humör bland väljarna. Jag varnade Göran Persson inför 1998 års val att gå för långt med löften och fick då svaret ”Tråkmånsar vinner inga val”.

Oerhört klara och lättfattliga kommentarer. Jag har stor respekt för herr Feldt, inte för att jag alltid instämmer i hans åsikter, men därför att jag anser att han var en politiker som vågade säga sanningar. Han drev från sin sida för det mesta -ingen är felfri- en politik som han själv stod för och som han även i efterhand kan försvara. Han är också tillräckligt klarsynt för att inse att tiden inte står still.

Dilemmat idag, och det gäller såväl (M) och Alliansen, som (S), är att gamla sanningar och modeller gäller inte helt och fullt. Visst kan man hämta idéer från historien, och t.o.m använda framåt, men världen är så mycket mer global idag. Vad lilla Sverige gör, har ofta inte stor betydelse på den större arenan, och omvänt vad andra gör går inte att hålla vår egen arbetsmarknad åsidosatt ifrån.

Jag fick igår ett meddelande som skar in i hjärtat, se blogg nedan, och som återigen bekräftade att arbetsmarknaden är tuff, ofta tudelad och väldigt svår att rå på. Jag vet det själv av egen erfarenhet, och den rör inte bara grupper, alla dessa fack som vi i Sverige roar oss med att stoppa in människor i. Nej, den tuffheten rör hela arbetsmarknaden, på olika sätt, och på sätt som vi delvis kan påverka, delvis inte alls kan påverka, utan bara försöka förhålla oss till.

Jag lär återkomma, men jag fortsätter att hävda att

  • om vi blundar för att det behövs krafttag för att stimulera och underlätta företagande, så kommer vi att gå bet.
  • om vi fortsätter blunda för att diskriminering och mobbning finns inom arbetsliv, oavsett vilket vi pratar om, kommer vi också att gå bet på ett bättre arbetsklimat.
  • om vi fortsätter att hävda att vi inte behöver se över hur lagar och förordningar både låser ute och stänger inne människor utanför och inom företag, så väljer vi att bortse från den verklighet som finns
  • om vi fortsätter att använda en massa vackra ord för hur vi ska ”skapa jobb och företagande”, utan att erkänna att det ibland t.o.m. inte är möjligt, så kommer våra medborgare inte öka sin respekt för styrande och vår demokrati.

Det är ingen lätt uppgift, vare sig man heter Hillevi Engström (som jag f.ö. känner väl), Ylva Johansson, Annie Lööf eller Per Bolund  för att nämna några. Oavsett vem som kommer att styra efter september 2014, behövs en vidare pragmatik och mer av verkstad än jag kan hitta i något politiskt parti idag.

Den som däremot sätter fart med att skapa en väg mot detta, har allt att vinna. Både resultatmässigt och opinionsmässigt.

Blogg, Midgårdsdrottningen,

Media, SvD, DN, UNT, GP,

Kommentera

