SJs nya tjusighet…3000

Sitter just nu på väg till Hälsingland, passerade Ljusnan precis, och det är regngrått ute. Ser inte ut att vara många grader utanför fönstret.

Det är första gången jag provåker SJs nya stolthet SJ3000…och jag får väl säga att de verkar bra mycket bekvämare än de åldrande SJ2000, f.d. X2000. Ordentligt med fotutrymme, bekväma och funktionella säten. Pluspoäng för utrymmet mellan fönstret och sätet, där man kan förvara mindre handväska, eller ”litteraturkasse”. Man behöver alltså inte knöla ner allt i stolfickan framför och under det fällbara bordet.

Jag funderar ändå över hur man tänker ang. det sociala livet på tåget. Jag sitter – skönt- i tyst avdelning. När jag tog mig till bistron-som det ju ska heta numera- konstaterade jag att de ”normala” vagnarna var fulla av folk med mat, leksaker, folk som stod i gångarna osv. Väl i bistron, om vilken jag läst lite i SJs kundtidning där Tina Thörner varit testresande i nya tågsättet, kunde jag notera att allt bygger på maskiner…kaffemaskin, endast vanligt,  med trist standardutförande. Mikrovågsugnar, som jag inte provade, för att värma maten. Någon restaurangvagn à la gamla tider är det inte.

Nej, nu ska kaffe såväl som mat, sallad eller vad det nu är man konsumerar, intas antingen

1) stående vid bord. Dessa bardiskar är så höga att en normallång person måste huka sig för att se ut.

2) tas med till platsen och konsumeras bland alla andra människor runt omkring. (jag förstår därför varför det såg ut som det gjorde i övriga vagnar)

Jag tycker det här springmodet med kaffe och mat utarmar den sociala biten som finns tillgänglig för vår stressade tillvaro i samband med att man äter. Varför måste tågen, som man i allmänhet vistas på en längre stund om man avser äta eller ”fika”, också mota bort möjligheten till ”samling vid pumpen”? För mig är det tråkigt. Det går således inte heller, som på ett café i sta’n, att sätta sig och härarbeta med datorn i bistron. Man förvisas till sin plats i -jag höll på att säga korgen- vagnen.

Nu återstår ca 20 min. till Hudiksvall. På återhörande från Dellenbygden.

SvD, SvD 2,

Uppdatering 7/5 : Om någon misstolkade mig, så är jag mycket nöjd med resan som helhet, kupén är en god ansats till att göra kunderna nöjdare, tågpersonalen var mycket vänlig och hjälpsam, sade t.o.m. adjö på perrongen när jag gick för att fortsätta resan mot Delsbo per buss från Hudiksvall.

Intressant

Kommentera

