Det är politiken som gör det….

Igår kväll, efter en lång dag av både nytta och nöje, fick jag ta del av en undersökning om ”Tillståndet i landet” allt enligt Novus mätning.

”Alla dessa mätningar”

tänkte jag, men som den samhällsengagerade person jag är, kunde jag naturligtvis inte låta bli att studera den flyktigt, samt lyssna på TV4 och Ulf Kristofferssons kommenterande analys kring undersökningen. Faktiskt en i mina ögon klarsynt analys, trots att jag har ”borgerliga glasögon” och kanske borde rycka ut till försvar för regeringen. Han fick med båda sidor av myntet, och konstaterade också att det behöver komma praktisk handling från Löfven & Co också. En mätning ger ingen trend, och tittar man på kurvan / kurvorna, så är de rätt hackiga.

Det är flera som kommenterar denna undersökning, och oppo(s)itionen jublar såklart. Jag kan gärna bjuda dem på den glädjen, för alla behöver lite medgångar, och som jag sagt tidigare, det bästa för demokratin är att det finns alternativ som diskuterar. För att alternativen ska fungera, behöver de lite mer råg i ryggen är vad (S) haft det senaste året. Därför kan undersökningen fungera som en viss vitamininjektion i (S)-lägret. Som min kollega Kent Persson konstaterar, finns det inga genvägar.

PJ Anders Linder har en klarsynt ledare i dagen SvD, som pekar på det jag känner. Löfven har gjort smart i att inte använda samma av oppositionen själv kallade popcorn-maskin, utan avvaktat, sakta och metodiskt börjat tälja fram sitt lag. Vart det bär kan ingen veta idag. Vad vi  faktiskt kan veta, är att Sverige mår bra av om (S) får ordning på sina tankar och kan börja presentera konkreta förslag. Regeringen mår också bra av det, vilket redan märks på finansministern Anders Borgs uttalanden i media i morse. Mer om det i andra forum.

Bloggar som skriver Intressant;

Tokmoderaten, Thomas Böhlmark, Sven-Erland, Peter Högberg, Martin Moberg,

Media; SvD, DN, AB, Expr.,

Kommentera

