Europa väl värt att vårda! #9 – Detta ständiga förnekande av vår gemenskap.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag tycker det är tragiskt att så många, och så olika människor, inte ser mer långsiktigt än man nu gör i Europafrågan. Jag hade egentligen tänkt skriva färdigt ett helt annat inlägg, men efter att ha sett Agenda ikväll, och lyssnat på debatten generellt sett i media om den kris man hela tiden tillskriver €uron -alltså valutan- måste jag skriva lite nytt om EU.

Ja, jag kan nog kallas en obotlig europé, och ja, jag står för det. Jag har växt upp i en s.k. mångkulturell miljö som tonåring utanför Paris, mitt i en internationell skola och en alltmer globaliserad tillvaro. Jag minns t.ex. när Mao Zedong dog -jag var inte särskilt gammal då- och vilken diskussion detta föranledde i Frankrike. Vilken betydelse skulle detta få för världen? Det skrevs spaltmeter i olika former, och eftersom det numera är 35 år sedan, kunde man säkerligen skriva ett antal historieböcker om tiden efter Mao.

Vad vi idag lätt kan konstatera, är att det fått oanade konsekvenser för vår värld i allmänhet och vår egen världsdel i synnerhet. Även det skulle bli en roman i sig, så det får i så fall bli ämnen för fler inlägg.

Jag vet vilken tillgång det är att få uppleva och lära om andra människor, både genom skolböcker och genom fysiska möten. Att stötas och blötas i klassrum, på raster, i gymnastiken…-”you name it” för att prata fin svengelska av idag-  Det är inte alltid en enkel värld, men otroligt utvecklande.

På den tiden var Sverige inte ännu med i det som då kallades ”EEC”, och det var många av mina vänner som undrade varför. Något jag egentligen, med den världsbild jag fått mig till livs i Lycée International de Saint Germain-en-Laye, aldrig kunde försvara.

Idag, snart 17 år efter vårt inträde i EU och 8 år efter folkomröstningen om valutan, är det på något sätt legio att kritisera unionen och dess valuta, där vi i Sverige inte ens är med

-trots att vi inte har undantag likt Danmark och Storbritannien-

men borde vara enligt det avtal som inte minst de större partierna i svensk demokrati var med att förhandla fram.

Idag behöver vi skilja på äpplen och päron i debatten, som Birgitta Ohlsson faktiskt också framhöll när Gustaf Fridolin repeterade sitt väl invanda mantra -jag har hört förr, både live och i media- som är så luddigt att det blåser iväg när försöker ta på det.

Det handlar idag inte om huruvida Sverige ska gå med i EMU eller ens folkomösta om ett ev. inräde. Den tanken ligger LÅNGT, LÅNGT borta i den svenska opinionen och bland alla ledande svenska politiker, utom hos Folkpartiet. Samtidigt kan noteras att våra grannländer i form av baltstaterna gör allt de kan för att få komma med. Intressant skillnad.

Jag lämnar den diskussionen för stunden, eftersom det enligt min mening just nu i Sverige bara är ett sätt att försöka flytta fokus från den verkliga diskussion, där även Sverige bör vara med. ”Varför ska vi vara med i sån’t skit?”, kunde man ju då i sann svensk jargong just nu fråga sig….

Vi bör inte avlägsna oss från att vara med att påverka den omgivning som kommer att påverka oss, oavsett vi är med i EMU eller inte, oavsett om vi tycker att vi i Norden borde skapa vår lilla krets här i norr för oss själva, oavsett om vi tycker att ”de där medelhavsländerna är ändå bara korrupta och oseriösa, så varför stödja dem”

Jo, därför att vi brukar vara duktiga prata om solidaritet och medmänsklighet ganska ofta annars. Därför att vi hör ihop med Europa både kulturellt och historiskt. Därför att vi under många år rest och mått bra som svenska turister i de flesta av dessa länder. Att inte hjälpa till eller åtminstone delta, kommer i en framtid bara slå tillbaka på oss. Gunnar Hökmark formulerar en del av det väldigt bra;

”Det är den stora Europakrisen, att vi låter världens snabbväxande ekonomier gå om oss, fördjupa skuldkrisen och marginalisera Europa när det gäller välstånd, utveckling och ledarskap som nu utspelar sig medan vi diskuterar i vilka grupper vi ska fatta de beslut som redan i dag kan fattas i Paris, Berlin, Rom, Aten och Stockholm.”

Vi behöver stärka ledarskapet och beslutsfattandet i våra demokratier, ingen annan världsdel kommer att göra det åt oss. Ett splittrat Europa lär inte stärka vår framgång i en kommande värld.

Inte heller är det finansmarknaderna som kommer att ta tag i problemen utan att det finns handfasta ledare i våra demokratier.

Fast det är kanske så vi vill ha det, lämna walk-over till andra delar av världen. Inte vara med och påverka det som påverkar oss. Att hjälpa och stödja med t.ex. miljöpolitik  och andra erfarenheter som den snabbt framryckande asiatiska världen. Det senare gagnar oss, och där finns massor att göra. Inte minst om man läser om vad som skedde i Durban gångna vecka. Om vi anser oss ha rätt att resa till andra delar av världen ska vi också vara beredda att ta ansvar. Då kan vi inte börja med att isolera oss i vårt egna lilla hörn.

Låt mig som avslutning förtydliga;

nej, jag tycker inte att Frankrike och Tyskland föregått med goda exempel inom EU tidigare, så frankofil jag må vara, så uppskattande av den tyska gemütlichkeiten  jag är. De borde skärpa sig rejält, och har väl kanske insett det. Förhoppningsvis kan de stå emot orolig inhemsk protektionism. Dessutom bör de nog tänka på att förankra ett och annat ibland.

nej, jag tycker inte det är i sin ordning att vältra över en massa finansiella kostnader på skattebetalarna i EU.

– jag tycker i första hand att det är länderna själva som ska ta tag i sina bekymmer. Sverige är hittills, delvis med lite tur, ett föregångsland. Låt oss fortsätta vara det. Påverka i posistiv riktining, med vårt kunnande.

Världen blir aldrig mer som den förut, det gäller stort som smått. Jag vill att vi ska vårda vårt kulturarv på många sätt, men vi kan inte klamra oss fast vid dåtid in absurdum.

Som vissa predikar motståndet mot EU kunde man tro att de önskade att Gustav Vasa inte hämtats tillbaka till Mora.

Bloggar; Mikael Andersson, Gunnar Hökmark, Carl Bildt, Johan Westerholm, JW2, Böhlmark om mys och rys, Jonas Sjöstedt vet vi ju vad han tycker, den hälsosamme ekonomisten är också inne på en linje.

Martin Moberg i sedvanlig stil den 12 dec.

Anders Wijkman på Newsmill, Svt Debatt, SvT,  SvD, SvD2, SvD3,  DN, DN2, DN3GP, HD, HD2,

Den som vill läsa lagom kritiska men oerhört insiktfulla och konstruktiva krönikor om Europa, bör titta lite närmare på Richard Swartz i DN.

Uppdatering på Lucia; otroligt upplyftande att läsa ett annat och lite vidgat perspektiv hos (S)-bloggaren Högbergs Tankar. Tack Peter!

SvD Brännpunkt, DN,

8 thoughts on “Europa väl värt att vårda! #9 – Detta ständiga förnekande av vår gemenskap.

  1. Så om man inte tycker att EU och EMU är bra projekt är det det samma som att man inte är en europè ?

    Sverige har aldrig varit isolationister som nation, vi har alltid varit beroende av länder runt omkring oss med handeln har vi haft starka influenser från tyskt håll från 15 -talet och även tidigare till början av 17 talet då vi fick ett starkare franskt inflytande som sedan förändrats till engelskt inflytande och för cirka 100 år sedan ha ett starkt inflytande från USA.

    Om man läser historien så ser man en röd linje, och den röda linjen berättar att ingenting består och allt är i en förändring hela tiden. När det gäller handel så har det alltid varit nyckeln för att Sverige har kunnat bli vad de är idag.

    Jag ser inte EMU samarbetet som ett seriöst samarbete och vad jag förstår så verkar det inte vara som att de medlemsländer som verkar i EMU tycker det är viktigt att uppfylla de avtal som de skrivit under.

    Alla nationer i det samarbetet verkar stå sitt eget land närmast och detta gör att de struntar i sina avtal när det passar de själva. Den europeiska soledaritetstanken är väldigt begränsad när de ekonomiska vindarna vänder åt fel håll.

    Det går faktist att ha ett ekonomiskt samarbete mellan de europeiska länderna utan att man har en gemensam valuta. Då handlar det om att man jobbar med att ha gemensama ekonomiska regler inom unionen men alla länder har sin egen valuta som justeras beroende på vilket värde som marknaden anser att valutan har. Man är inte mindre europé för att man skapar en marknad där det finns en fungerande konkurrens inom EU såsom utanför EU.

    Det finns ingen som vinner på det i längden ifall en valuta har ett värde som inte stämmer med verkligheten. Länder som Finland och Grekland till exempel har väldigt olika ekonomiska strukturer och olika saker som de är bra på att sälja till sin omgivning. Då är det ju konstigt om de skall vara en del av samma valuta när de kanske inte har samma ekonomiska struktur att jobba med.

    Jag ser att du drar en referens till Gustav Vasa, om jag inte minns fel så var Vasa i färd att sparka ut den Danska kungen som åkt upp till Stockholm och med list lurat nästan alla maktmän i Stockholm att festa med honom för att sedan avrätta i princip alla med maktbetydelse.

    Den danska kungen ville på så sätt försäkra sig att Sverige stannade kvar i Kalmar unionen. Vasa lyckades ju att trycka tillbaka Dansken och ta Sverige ur en union som de inte ville vara med i.

    Med detta sagt så tycker jag att man skall kunna ha möjlighet att lämna EU om folket vill detta själva. Jag säger inte att det skall bli en omröstning om det utan att det finns en ingång i EU och en utgång ur EU om man så önskar som nation.

    Blir det så i framtiden att något medlemsland vill ut ur unionen och det går så långt att de andra länderna med våld försöker hålla dem kvar då finns det inga vinnare.

    EU skall vara ett frivilligt åtagande som har ett folkligt stöd, det har blivit ett projekt som styrs uppifrån och ner. Man bygger ingenting som håller uppifrån och ner.

    • Essbeck, tack för långt svar. Jag ska svara mer utförligt när jag får tid senare, men vill bara kommentera att du tyvärr missat att jag just här inte ville diskutera €urons vara eller inte vara.

      Om det kan man ha många åsikter, och jag respekterar att olika falanger finns, precis som vid folkomröstningen. Jag syftar just nu på det som jag tycker otroligt felfokuserade drev, riktat mot svaga politiker, delvis underblåst av ”en elak marknad” som inte gagnar Europatanken. Dessutom ser media återigen en gladiatorscen precis som i fallet Sven Otto Littorin, Håkan Juholt eller liknande. DET är för mig oseriöst.

      Återkommer, men läs gärna en gång till ch tänk över det jag faktiskt skriver om annat än valutan.

    • Ok, Essbeck, då ska du få svar på det du anser vara svar på mina tankar. Sedan håller jag faktiskt inte riktigt med om att du INTE skriver om för och emot EMU, det finns väldigt mycket resonerande kring valutan invävt i dina åsikter. Strunt samma.

      * Jag säger inget om att ”man inte skulle vara europé” om man inte tycker att att EMU eller EU ”är bra projekt”. Jag vet då inte hur du definierar ”bra projekt”, men för mig får man visst ogilla EU.
      Jag tycker det i grunden är en väldigt bra tanke och bottnar i något fint jag tror vi som inte var med i andra världskriget har svårt att sätta oss in i. Det är min erfarenhet från min tid i både Frankrike och Tyskland.

      * Du har helt rätt i att Sverige varit ett handels- och krigarland under många decennier. Det är på senare år vi blivit ”fredliga”. Åtminstone om man ser till vapen.

      * Sedan skriver du just om EMU och dess medlemsländer. Du ser inte samarbetet som seriöst. Det är ett påstående. Jag kan hålla med om dina andra mening, att det verkar som om vissa länder inte verkar tycka att påskrivna förhållningsregler är viktiga. Det har även jag skrivit i min text. Jag skrev t.ex. om Frankrike och Tyskland som var med och startade glidningen av icke respekten för avtalen.
      Att man står sig själv närmast och agerar protektionistiskt berör jag också. Jag kommer aldrig ha respekt för det. Samtidigt kan vi nog lite självkritiskt inse att även vi i Sverige är rätt duktiga på att vara oss själva närmast…

      *Självklart kan man ha ett ekonomiskt samarbete utan gemensam valuta. Det var precis det vi alla hade innan man började prata om att skapa €uron. Jag köper inte tanken om att de gemensamma ekonomiska reglerna du då beskriver, håller om de olika länderna ”justerar sin valuta efter vad marknaden anser”. Dels är man ju då verkligen fast i marknadens käftar, dels ”köper” man sig marknad genom att devalvera precis som förr i världen. Det var en av de saker man ville komma åt med gemensamma valutan; skapa en allmänt höjd välståndsnivå, och en mer likartad sådan runt om i EU. Själva grundtanken med EMU är att stärka och ge de olika länderna mer snarlika strukturer. Men där har också de respektive länderna också et eget ansvar.

      Sedan förstår jag inte ditt resonemang kring att det skulle vara mer fungerande konkurrens inom såväl som utanför EU om det inte fanns någon gemensam valuta?

      Gustav Vasa; han bidrog till att skapa en nation av ett antal landskap, som i början inte alls var så intresserade av det. Om det kan man ju ha åsikter, men utan honom hade kanske inte Sverige funnits. Kalmarunionen är inte riktigt så enkel som du beskriver den, finns flera tolkningar. Tycker dock inte den har så särsklit stor likhet med Europeiska Unionen.
      ”Historikern Gottfrid Carlsson karakteriserar unionen som en ”förbundsstat” även om Kalmarunionen saknade lagstiftningsmakt på federal nivå.[1] Historikern Dick Harrison beskriver unionen som ”En stor, permanent (önskade man åtminstone) personalunion som syftade till att med gemensamma ansträngningar skapa en militär motvikt mot gemensamma fiender.”[2] Historikern Erik Lönnroth ser unionen som en politisk och ekonomisk nödvändighet för att dämma upp den tyska expansionen mot norr under 1300-talet. När tidigare utrikespolitiska hot, Hansan, Tyska orden och nordtyska furstar, bortföll på 1500-talet försvagades också unionstanken.[3]”

      Ditt resonemang om att lämna EU har jag inget att invända emot, det ska bygga på frivillighet och om ett lands befolkning inte vill vara med då ska inte (jmf aristokraterna i Kalmarunionen) några heller bestämma att man ska vara med. Sverige tog faktiskt aktivt ställning för medlemsskap i EU, och det är det jag tycker vi ska ta vara på, bevaka våra intressen inifrån, inte från läktaren. Det ökar respekten för våra egnapolitiker ”nerifrån” som du också pratar om.

      Vi är däremot inte med i EMU, men EMU påverkar oss. Då kan vi försöka se till att vi kan påverka det vi kan för att göra unionen bättre och påverka positivt för oss själva också.

      Tycker du fortfarande att jag är otydlig och inte respekterar att du och jag tycker olika i vissa frågor?
      /FL

  2. Fredrik

    Fredagens möte ter sig alltmer fiaskoartat ju mer information som kommer fram och dessvärre ser det nu inte bättre ut än att hela EU och Euro-zonen är tillbaka på ruta ett.

    För att Frankrike skall kunna gå med på det bilaterala avtal som nu framförhandlats krävs 2/3 majoritet i det franska parlamentet vilket Zarkosy inte har.
    Fördraget strider dessutom, enligt tysk press, sannolikt mot den tyska grundlagen och ett godkännande måste till från den tyska författningsdomstolen.
    I tillägg skall sägas att det sannolikt strider mot finsk grundlag vilket kräver då ändringar i denna.

    http://www.europaportalen.se/2011/12/manga-hinder-for-ny-europakt

    Jag bedömer att Europa inte längre har tiden på sin sida, bättre därför att låta den marknad som bland annat du förespråkar nu fälla sin slutliga dom. Visst, skadorna kommer bli enorma men vad jag ser framför mig, som alternativ, är faktiskt något ännu värre. Att ECB och andra, IMF t.ex, fortsätter kasta in pengar i havererade ekonomier i hotpp om att stramare budgetregler kommer i en framtid. Som du kan läsa i länken är sannolikheten för detta rätt liten då bland annat Frankrike håller presidentval 2012.

    mvh

    JW

    • Johan,

      kul att jag tydligen lyckas engagera. Jag ska gärna läsa mer om vad som finns i din länk, och vad Frankrike och Tyskland kucklar med. Det är ett getingbo just nu. Jag ska gärna kommentera dina åsikter senare ikväll.

      MEN, som jag skrev till Essbeck, mitt primoärende med inlägget är fortfarande INTE €urons vara eller inte vara, har du läst inlägget ordentligt?

      Dessutom; var ser du att jag förespråkar ”marknaden” just i detta fall? Är dina glasögon så rödglödgade att du inte ser att jag faktiskt ger den en och annan rätt vänsterliknande känga?

      /FL

    • Johan, på en punkt håller jag med dig, nämligen att när det gäller de olika ländernas regeringar/statschefer är det en ”big mess”…och ganska trist att se hur sig själv närmast (potentiella väljarna) de är…inte riktigt det som är grundtanken i EU.
      Håller hjelt med dig om att unionen ska jobba på att inte vara överstatlig i den bemärkelse du syftar på att skapa demokratiunderskott. Fast det är också en ganska vid diskusion i sig, som inte bara handlar om valuta.

  3. Du missar att jag inte alls skriver om för eller emot EMU.

    Jag säger vad jag tycker om det och varför jag inte anser att det fungerar, jag ger också funderingar på hur jag tror det hade kunnat fungera bättre.

    Det är inte det samma som att ha en frågeställning som handlar om för eller emot EMU.

    Gör som du vill, du får ju inget ”rättfokus” i diskussionen enligt ditt sätt att se det om EMU om du dödar alla vinklar i diskussionen som du inte vill diskutera.

    Personligen är det inte viktigt för mig om du respekterar rätten till min åsikt eller inte eller om du respekterar resultat av folkomröstningar eller inte, jag kan bara säga att från min sida är det alltid underförstått att visa respekt för den man skriver till även ifall man skiljer sig politiskt sätt.

    Du säger att jag inte läst ditt inlägg och råder mig att läsa det igen. Jag har läst det och svarat på det. Det är kanske är du som är otydlig i så fall när du råder mig att tänka över det du skrivit en gång till.

  4. Ping: Avdelningen fullständigt värdelösa undersökningar-eller hur €uron kostar pengar även för det offentliga Sverige » Fredrik och hans Sollentuna -

Kommentera

