Svenska Aeroplan AktieBolaget….

igen…

Idag säger kinesrena att avtalet gäller, det som Victor Muller sade upp i helgen. Den ena (Youngman) säger si och den andra (PangDa) säger så. Det har funnits skriverier om ”skambud”, och att kineserna inte skule försöka med det, vore ju rätt otroligt.

Vad vi vanliga dödliga ska tro eller hoppas på, har jag ingen aning om längre. Som SAAB-optimist, har jag länge försökt se någon form av ljus, och det har många andra också gjort.

Till och med Guy Lofalk, rekonstruktören, låter optimistisk i en intervju med SvD, mer än han låtit så på länge. Är det sanning, vem vet, men jag har egentligen ingen anledning att misstro honom, bara för att falla in i den allmänna klagosången, med pessimistisk slagsida.

Vad som är eller blir sant, får vi vänta och se om. För de anställdas skull och för märkets skull hoppas jag Lofalks ord gäller…

–Det är en tuff situation, de jobbar med en affärsplan på Saab men det krävs mycket pengar. Saab har leverantörsskulder på runt 2 miljarder kronor. Det är också många parter som ska godkänna på kort tid.

Ångrar du att du hoppade på?

–Jag ångrar inte att jag försökt rädda ett väldigt fint bolag.

Norah4you

Kommentera

