Kina…Volvo…”jag rullar”…

Vi har ännu så änge två bilmärken i Sverige, eller möjligen ett och ett halvt pga produktionsstoppet i Trollhättan, men frågan är hur länge till… Det stora landet i öst satsar nu hårt för att erövra framtiden i västvärlden…

Det är ofta man ser nye chefen, tillsatt av kinesiska ägare, Stephen Jacoby leende på bilder från olika sammanhang, inte minst Frankfurtsalongen, varifrån jag dock inte hittar dokumentation.

Tyvärr tror jag att vi är på väg att tappa även Volvo till öster, blir något kvar på sikt, är det ”satellittillverkning” av logistiska skäl, och möjligen lite för att kunna säga att man är svensk. I övrigt gör jag mig inga illusioner….

Expressen, Expr 2, Expr 3, SvD, Svd2DN, DN2, DN 3,

Kommentera

