Snipp, snapp, är SAAB-sagan slut nu?

I natt såg jag ett antal artiklar, och ett par nyhetsklipp om SAAB -som ”omväxling” kanske man kan säga?

Jag gör ingen hemlighet av att jag hela tiden hållit emot den negativistiska strömning som går genom media, gammal som ny, rörande SAAB. Delvis därför att jag varit i branschen av och till, delvis därför att jag sällan sett en verksamhet som har så många liv och en sådan enterpernörsdriven kämpaglöd. Man kan hävda att det är ”galna” ingenjörers lekstuga, folk med ekonomisk verklighetsfrånvänd blick m.m. Jag väljer att se det positiva.

Volvo har, ur rent svensk synvinkel, egentligen inte någon bättre sits. Jovisst, kortsiktigt kanske, men i ett längre perspektiv…Jag tror (mig veta) att det s.k. äktenskapet med Renault borde fått leva och utvecklas, inte minst med europeiska glasögon. Det fanns goda förutsättningar. Varken Saab eller Volvo har dragit någon nytta av att det blev amerikanskägda. Ganska lätt att konstatera.

Nu börjar dock även jag misströsta…produktionen står still -kardinalfel för en verksamhet, ingen produktion, inget att sälja, inga pengar in. Produktionsstopp är normalt i tillverkningsindustri, men INTE i fyra månader. Dessutom får underleverantörer inte betalt, de stoppar leveranser, ringar-på-vattnet-effekten blir enorm. Tragiskt, och mycket illavarslande. De krav som kommer från Kronofogden de närmaste två veckorna lär inte bidra med något positivt.

Jag tänker inte gå i någon slags polemik med dem som förföljer, åsiktsmässigt, Victor Muller och hans kompanjoner -se ovan kommentarer om ägare- men när styrelsen börjar höja sina arvoden UTAN att pengar kommer in via verksamheten, då drar även jag öronen åt mig. Har de kanske en hemlig kinesisk plånbok?

Jag tycker synd om dem som arbetar på Saab, oavsett nivå och funktion. De gör så mycket, skulle göra ännu mer om de kunde, men i nuläget verkar inte det betala sig. Visst kan man tycka att de ska söka jobb på Volvo som en del skriver, men hur länge håller det? Bättre än inget kanske, men jag tror att deras hjärtan klappar mest för Saab, ända tills företaget Saab klappar ihop helt och fullt.

OM det nu gör det.

SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN2, DN3, GP, GP2, GP3, HD, BLT, Expressen, Expr2, SvT,

Thomas B., Ankersjö,

Uppdatering 19/8, SvD,

Kommentera

