Europa väl värt att vårda! #svensk sommarupplaga

På tåget,  ja SJ, i den sista delen av en tre veckor lång tur vilken givit mig både avkoppling, intryck och massor att skriva om… Återstår att göra det.

(Fick just meddelandet att ett fotsteg på tåget har svårt att fällas in…några minuters försening…nyss väntade vi på mötande tåg mellan Kolmården och Nyköping, där vi är nu…intressant att se hur mycket försening det blir sammanlagt, eller om tidtabellen har räknat med strulet…?)

Den underbart varma svenska kvällssolen i nedan sköljer sitt ljus över naturen ute och tågets takfönster i dubbeldäckaren. Jag kan leva med det, det är inte så många månader vi har detta sköna ljus. Om så där två månader är det bara mörkt, mörkt, mörkt redan två timmar tidigare. Skillnaden blir också väldigt tydlig när man reser som jag gjort de senaste veckorna, ute på kontinenten är det visserligen ljust länge också, men när det mörknar är det som om någon drar ner en rullgardin. Mörkret är också av en helt annan kaliber än här hemma just nu, här blir det ju nästan inte mörkt i juli om vi pratar om Mälardalen och norrut.

– nu gick tåget- endast 20 minuter sent…enligt uppgift ska vi kunna köra in det till stor del mellan Nyköping och Stockholm…-

Mitt sparsamma bloggande under de senaste veckorna kanske får se sig kompenserat av berättelser i efterhand, vi får se. Helt klart är i alla fall att det har varit rätt skönt att inte läsa tidningen varje dag, inte heller se på nyheterna, som ju mest består av kris och katastrof… Visst kan man tycka att det finns massor att uttrycka, inte minst om ”dubbelelvan” den 22 juli…men det har andra gjort så det räcker och blir över. Missförstå mig rätt, det är så lätt att bli felaktigt tolkad, att anses vara politiskt inkorrekt, men nej, jag hedrar Norge på mitt sätt. I tanken framförallt, vilket då inte betyder att jag aldrig kommer att plocka upp ämnet.

Jag målar istället upp vårt Europa, vari Norge också ingår, som ett fantastiskt intressant område i världen, där det bortom all krishantering och mediala hetsningar om att finna de största rubrikerna, oavsett ekonomi, våld eller annat brännande ämne, är så härligt skönt att leva! Ja det tycker jag.

Europa, som vi konstaterade fortfarande har så mycket att lära och visa oss, är en naturskön, omväxlande och välkomnande världsdel, den ”gamla kontinenten” som t.ex. fransmännen kallar den. Man behöver inte röra sig särskilt långt, så har utsikten ändrat sig drastiskt. Älvar, sjöar, berg, hav, slätter, kustlandskap, storstäder.

Nu mörknar det, nyss var det uppkopplingen som mörkade mina möjligheter att skriva i Sörmlandsskogarna…jag väljer ikväll att njuta, inte tänka högt om politik eller media. Hittade en bra artikel som numera partikollegan Maria Abrahamsson citerade, jag nöjer mig med att länka den. Den plockar upp mycket som jag gått och funderat över den senaste tiden. I ett senare skede kan jag tänka mig att tänka högt om det. Inte ikväll.

Njut den svenska sommaren!

Kommentera

