Europa väl värt att vårda! #edizione estiva italiana

Lite kluvet, men härligt skönt bekvämt sitter jag med datorn vid ett cafébord, i Medelhavsmörkret som bomull runtomkring och vågorna, ganska kraftiga, slår in mot stranden med ett angenämt brus i bakgrunden. Bara några tiotal meter härifrån.

Att man sedan får hjälp av nattportiern med sladd, förlängningsdito, till datorn för att kunna sitta ute gör saken inte mindre angenäm. Förvisso kan man rent filosofiskt undra vad det är för värld vi lever i när vi kopplar upp oss när som fjärran, och det mitt i en ledighet. På gott och ont. Det som ger en en enorm frihet ger samtidigt en sanslös fastkedjning vid det som man reser ifrån, eller bara försöker koppla bort.

När jag idag efter några dagars -nästan- nätfri tillvaro, scannar av vad som hänt i världen och hemma, verkar det handla mest om EUs räddningspaket till Grekland och valet av kandidater till Centerpartiets stämma med val av ny partiledare. Jag känner mig otroligt långt från denna värld å ena sidan, men paradoxalt nog samtidigt väldigt nära. Det är väl lite av den känslan som jag även beskrev ovan- fri men ändå ”fjättrad”.

Jag vägrar släppa semesterkänslan som nu infunnit sig, och tänker idag inte kommentera C-kandidaterna -alla tre har säkert sina för och nackdelar- mer än med några länkar och att jag hoppas att man fortsätter med sin företagsvänliga sida. Den behöver Sverige, och den beöver Alliansen som regering. Att bli så bemött som vi blivit på två hotell, av ganska enkel karaktär, de senaste två dagarna, får en att fundera över hur vi ska uppnå en mer service- och entreprenörsinriktad verklighet i vårt hemland. Kan jag bidra, ska jag gärna göra det.

Den andra tanken kopplar mig till €uron och dess ”straff” och syndabocksstämpel. Stackars €uro! Flera oberoende personer, men inte minst finansministern, har poängterat att det handlar om länders ansvar, inte en valutas fel. Visst kan det behövas justeringar av valutasystemet, men säg vilken nyordning blir perfekt från början? Jag märker, för att inte prata om just småföretagens nytta av valutan, hur enkelt allt är med en valuta när man reser på det sätt som vi gör; inga skiften av mynt i plånboken, lätt att jämföra priser m.m. Att sedan länder inte håller sig till gemensamt satta regler kan ju inte valutan lastas för!

Dags att avrunda denna lilla krönika från ett San Remo där våra svenska rötter har fäste i form av just företagsamhet, Alfred Nobel bodde här de sista fem åren av sitt liv. Staden levererar alla blommor till Nobelfesten varje år. Imorgon blir det antagligen åter ett bad i Medelhavet, därefter besök uppe i ett lilleputtland som inte vill inordna sig vare sig i Italien eller Frankrikes system. Nu ska det bli skönt att luta huvudet mot kudden och sova till Medelhavets vågbrus. Godnatt och på återhörande! I och från Europa.

Bloggar ; Kent Persson, Tokmoderaten, Thomas B., DHE, (S)ebastian, Peter A., Magnus  A, Per Ankersjö,

SvD, DN, DN2, Expressen, GP, HD,

Kommentera

