Grillvecka

Startade veckan som kommer med att grilla hemmavid, i mitt Sollentuna. Den gick inte så bra, glöden var inte den rätta, men till slut smakade det gott.

Kommande dagar ska alla politiska partier ”grillas” i Visby, och det frivilligt. Det har blivit så att om man inte är med där, blir man extra grillad. Idag har vi haft en hel del kommentarer och bloggar om förra årets stora grillning i Almedalen, som nästan tog fokus från det övriga. Jag tänker inte kommentera det, tillräckligt många andra har redan gjort det, och jag har inte ens lust att länka journalen som plockar upp ämnet. Vill ni läsa, sök t.ex. via de bloggare jag länkar till.

För mig är det tragiskt att det finns ett sådant drev efter att hitta halsar att skära pulsådern av, att fullständigt massakrera människors liv, för det är faktiskt det som det ibland handlar om. Då spelar inte kön någon roll, det är lika illa, mänskligt sett.

Nej jag vill sätta upp en mur mot den typen av journalistik

En mur som stänger ute elakheter, en som innesluter positivism.

den behövs inte. Visst ska makten granskas, men då ska även journalistiken granskas, vilket inte alltid ses som självklart.

Jag hoppas att man inte kommer att hitta någon skandal att publicera, jag tycker demokratin är värd det, om man nu ska ha ett arrangemang à la Almedalen. Låt alla, och då menar jag alla av tillräcklig dignitet, partier få presentera sig, berätta vad man vill. Respektera att alla inte tycker som dem, att det inte finns ETT sätt att tycka om dem. Att  väljarna, de som orkar lyssna mitt i högsommaren, är vuxna nog att själva bedöma vilka de litar på, vilka de vill höra mer av, vilka de eventuellt vill prata med. Journalisterna behövs visst, för att spegla detta på ett intressant sätt för olika grupper. Jag har ambitionen att själv försöka insupa olika vinklar och förhoppningsvis relatera detta genom min dator. Kommentarer och diskussion är välkomna, men respektera att det finns människor bakom dem man tycker till om.  Jag tror att vi i Sverige vill att det ska vara människor, och inte robotar, som representerar oss i olika styrande organ.

Nu ska jag packa lite och förbereda andra saker som måste pågå medan den stora Östersjögrillen glöder, och gatorna i Visby kokar av mingel, föredrag och annat. Jag tror jag tar ett glas rosé på det… 🙂

DN, Sydsvenskan,

Bloggar;

ekonomisten, Böhlmark,  Mary X, Maria Hagbom, Tokmoderaten,

Peter Högberg (citerad av mig på Facebook imorse, det ni), Martin Moberg, Krassman,

Pylon of the pit (ny för mig), Jenny Madestam,

3 thoughts on “Grillvecka

  1. Kul du länkade till min sida. Jag hade inte tänkt skriva något men när till och med SVD tog upp det rann min bägare över.
    Det är tragiskt att jaga folk och gå totalt över alla gränser för att smutskasta folk.

    Jag kallar inte kvällspressen för journalister, det är dom inte värda.

    Det jag avskyr är att se Aftonbladets chefredaktör på nyhetsmorgon, fick mig att tappa aptiten.

    • Ja, det är alltid kul att hitta nya skribenter! Jag tycker också det är sorgligt att SvD tar upp det, men jag har valt att inte länka någon artikel med ref. till ärendet…
      Såg inte Aftonbladets man, men läste delar av Lena Mellins rader…det räckte.

  2. Ping: Almedalsveckan – Bonuskultur och Barnfattigdom | Nemokrati

Kommentera

