Allt är inte politik -även om politik går in i allt- vila i frid Clarence Clemons.

Denna gråa söndagsmorgon, när jag inte längre kunde sova trots en kort natt, tänkte jag att jag skulle vakna tillsammans med nyhetsflödet och min blogg. Det blir inte alltid som man tänker sig, inget nytt med det, men denna morgon som följde på en mycket trevlig 50,5-årsfest blev ändå inte som jag tänkte mig…mina ögon hann inte ens till de senaste opinionssiffrorna (som jag nog kommenterar senare) innan mina ögon tvärstannade, jag blev tvungen torka bort mer sömn -och en liten tår- var hade mina ögon varit hela veckan?

”Big Man” Clarence Clemons, medlem av Bruce Springsteens E-Street Band, borta för alltid?

Han drabbades uppenbarligen av en stroke i söndags, och lämnade oss igår kväll svensk tid -samtidigt som vi inledde den trevliga 50,5-årsfesten för och med en en god vän här i Sollentuna. På den festen spelades livemusik, och det är inte utan att det känns som ett slumpmässigt hedrande av ”Big Man” när bl.a. min gode vän och politiskt vakne, ur vänstern sprungne Björn Arvidsson slog på trumsetet så hela församlingen gungade i takt…

Clarence Clemons…en underbar person, jag vet inte så mycket om han privatliv, förutom att han som de flesta artister av och till haft ett rätt tufft liv. Han har varit gift med en svenska, har även ett barn med henne. Hans och Bruce Springsteens kärlek till Sverige har verkligen känts genuin genom åren. Själv upptäckte jag -på riktigt-Bruce Springsteen när jag som tonåring bodde i Frankrike, med låten ”Darkness on the edge of town”, en underbar låt i min smak. Håller fortfarande.

Mitt senaste liveminne av ”Big Man” är Ullevi den 5 juli 2008, snart tre år sedan. Det album som låg som färskast grund till den turnén var ”Magic”, 2007. En låt som nästan symboliserade den svenska sommaren som Bruce älskar, var ”Girls in their summer clothes”, spelades givetvis. Som exempel på den fantastiska kvällen, ljummen och vacker i Sveriges andra stad, men där jag upplevt flera världsartister sommartid, laddar jag upp en version av Bobby Jean som jag hittade på You-tube nyss. Om ni inte orkar titta på hela, scrolla fram till minut 3 så får ni ett fint exempel på den store mannens glans, trots vacklande hälsa. Han kunde inte stå hela knserten, och Springsteens konserter är ju oftast maratonlopp förvisso, utan han var tvungen ha en stol på scenen att sätta sig på emellanåt. Hans blås var väl heller inte som i fornstora dagar, men fortfarande av högsta rang! Samma år, i april, hade bandet blivit av med sin trogne medlem Danny Federici, klaviatur och dragspel, vilket skakade bandet en del. Samtidigt knöt man näven i byxfickan, spelade vidare och Bruce decicerade sitt album ”Working on a dream” till just Federici. Ett inte alltför oävet tips är väl att han lär dedicera något även till Clemons.

För två år sedan var han på Stadion i Stockholm. Jag jobbade på Sveriges Radio, men hade heller inte lyckats få biljetter. En kollega, Jimmy Halvarsson, hade däremot fått tag i det, och var där. Han var fascinerad av Max Weinbergs son Jay, född 1990. Den till vardags mycket omtyckte trummisen i bandet hade släppt över pinnarna till sin son då 19 år, under delar av turnén 2009 pga annat uppdrag, vilket denne lär ha klarat med bravur.

Detta får mig att tro att trots förlusten av en stor man ur många synvinklar, kommer bandet inte att lägga instrumenten i väskorna och stänga för gott. Snarare kommer man att känna sig ännu mer angelägen om att föra musiken vidare, till Clarences minne. Visst, Big Man går aldrig att ersätta, men Bruce är en otroligt duktig kompositör, även av orkestrar, därför tror jag att han finner en lösning som fungerar.

Tillsammans med Bruce har Clarence Clemons varit med och lyfta andra artister, nu senast Lady Gaga. Jag hittade ett gammalt klipp från Jonas Hallbergs Måndagsbörsen, där Gary US Bonds var med.  Honom lyckades E-Street Band få en nytändning, bl.a med låtar som This little Girl och Jole Blon. Sök gärna upp dem, klassiskt om man gillar Bruce Springsteen.

Bruce Springsteens hemsida, Röda Berget är pessimist, Böhlmark mer positiv, Göran i Eskil(s)tuna har sorg, Jinge (V) förstår sig inte på Springsteen trots hans stöd till Demokraterna

Aftonbladet, AB2, Expressen, Expr2SvD, DN, GP, GP2, HD, HD2 Sydsvenskan, Länstidningen i Jämtland, Sveriges Radio,

2 thoughts on “Allt är inte politik -även om politik går in i allt- vila i frid Clarence Clemons.

  1. Jinge förstår sig inte på Springsteen trots hans stöd till Demokraterna

    Vad tusan har det med demokraterna att göra? Tror du att jag skulle gilla Reinfeldt om han förklarade att han tyckte om Mozart?

    • Kanske skulle du det, Jinge, jag vet inte.
      Nej, jag tycker det har ungefär lika mycket med Demokraterna att göra som att du skriver

      ”Att jag också taggar detta inlägg som ”Politik” beror på att jag misstänker att beundran av Springsteen är ett uttryck för USA-krameri i första hand…”

      Lite svårt att förstå hur du gör den kopplingen, men det kanske bottnar i din ideologi?

Kommentera

