Jag rullar – Jag mullrar…kinesiska äpplen på modet?

En apelsin betyder kinesiskt äpple, på nederländska heter det ”sinaasappel”, och kinesiska äpplen verkar locka de svenska biltillverkarna nuförtiden. Volvo har ju nyss blivit köpt av den kontinenten, och nu är SAAB på väg också, om det går som man tror.

Igår startade produktionen av Saab-bilar i Trollhättan efter sju veckors stillestånd. Om jag ska vara ärlig trodde jag denna gång mindre på att det skulle bli verklighet än tidigare. Just nu är jag bara glad, för jag tror och tycker att Saab borde få leva vidare oavsett att de flesta verkar tycka att man är för liten och att man måste ingå i en stor koncern. Vi såg ju hur det gick när Saab tillhörde GM, inte blev det någon särkilt lycklig konstellation.

Det finns en otrolig SAAB-anda och en sällan skådad uthållighet och optimism i Trollhättan, jag har sagt det förut, tänk om denna tåga fanns på fler ställen! Då skulle det ske många fler storverk än idag. Läs mer i nedan cireade artiklar, Ritva Kakki är et exempel på just det.

Samtidigt meddelas att Volvo PV ska nyanställa 600 personer, 250 i Torslanda, 200 i Olofström och 75 i Skövde och Floby. Dessutom anställer man 100 personer i Gent i Belgien. Allt detta är naturligtvis goda nyheter, och det är bara att hoppa att det ska hålla i sig.

Att våra svenska märken inte är svenskägda längre, råder det ingen tvivel om, däremot kan vi hoppas att de får fortsätta vara svenska i den bemärkelsen att ingenjörskonst, säkerhet och teknologi får leva kvar som kompetens här hemma i landet. Jag förstår inte varför man måste vara så negativt inställd till Victor Muller, holländare och driftig affärsman. Visst har han en del kvar att bevisa, men jag tycker nog han har bevisat minst lika mycket som Stephen Jacobi på Volvo och kineserna där.

Framtiden kommer att visa om det fortsätter rulla svenska bilar i världen.

SvD, ttela, ttela2, DN1, DN2GP, GP2, GP3, HD1, HD2, HD3,

2 thoughts on “Jag rullar – Jag mullrar…kinesiska äpplen på modet?

Kommentera

