Stora stygga vargen…

Ser på Debatt om vargar efter ett par tuffa veckor…jag har givetvis inte undgått att höra om ”den mänskliga katastrofen” i Riala-trakten. Hunden som blev dödad var inte kopplad

Vargen är i princip en stor hund. Den är skygg och skyr människan. Däremot kan den tolka in att en annan hund hotar dess revir, i detta fall var det tydligen två vargvalpar som kom ut på vägen. De befann sig i nedanvind i förhållande till barnvagn och lös hund, dvs. de kände vittringen klart och tydligt. Deras instinkt, kanske också rätt ”barnslig” eftersom det handlar om valpar, blir då att de känner sig hotade av den lösa hunden.

Är det konstigt? En vuxen människa som bor ”på landet” borde veta med sig att man inte släpper en hund fri i naturen på detta sätt, utan anledning. Jämför med om man som människa beträder en annan människas tomt…låter man det ske utan att man går och talar om att personen ifråga borde ta en annan väg? Hur många av oss ställer samma krav på barn som på vuxna?

OM människan anser sig vara ett högre väsen än många av vår faunas djur, ska hon då inte också kunna tänka ut hur hon INTE ska agera för att provocera…? Jag bara undrar. ( i och för sig räcker det med att läsa om t.ex. Libyen, så förstår man att människan ofta inte är alltför smart)

Jag är son till jägare i två led, dvs. min farfar jagade också. Jag har varit med och jagat, upplevt tjusningen med naturen, utan att själv jaga. Jag är den förste att anse att jakt är i grunden viltvård och att värna naturen. Ändå har jag ingen förståelse för de primitiva drag vi har sett och ser hos ett antal vuxna män som uttalar sig om hur hemsk vargen är. För att inte tal om de filmsnuttar jag sett från Värmlandsskogar och dylika i Gästrikland och Dalarna.

För att använda en sliten klyscha; väx upp!

Norrtelje tidning,

Jan Guillou i AB, DN1, DN2, DN3, SvD, Helsingborgs Dagblad, HD2,

Bloggar; Lotta Edholm, Holmlund i Umeå, Tokmoderaten, Mina moderata karameller, Ekonomisten,

One thought on “Stora stygga vargen…

Kommentera

