Bränslet blir ständigt politiskt…

I dagens DN Motorbilaga skriver den duktige motorjournalisten Lasse Swärd om fenomentet skattesubventioner till olika typer av ekonmiska intressen, i detta fall rörande etanolen kontra den kommande miljödieseln, gjord av vår egna restprodukt från skogen, talldiesel. Swärd syftar på den debattartikel som finansminister Borg och miljöminister Carlgren skrivit i Göteborgsposten om framtida regler för tjänstebilar.

Hans poäng är just ifrågasättande av hur man lägger ut planeringen för bränsleförsäljning, vilka effekter det får på bilval osv. Jag citerar;

” Jag hoppas att miljardrullningen av skatte­pengar till etanolen lockar till framtida forskarstudier. En mycket intressant fråga att försöka besvara är hur etanolen år efter år kunnat ges sådana feta skatte­stöd medan talldieseln, gjord av svensk skog och med ypperliga miljöegenskaper, inte fått en enda krona. Hela projektet på 600 miljoner har finansierats av Preem och övriga partners.”

Tänk på alla pumpar som installerats över landet, tänk på de mackar som inte orkat med att leva vidare ute i glesbygden för att man krävde att de skulle investera i en etanolpump. Det är sådant som han vill att man ska studera i framtiden, i t.ex ekonomisk geografi.

Den typ av bränsle, talloljediesel som bolaget Preem börjar sälja idag, behöver ing särskilda pumpar, kan blandas med annat fossilt bränsle om så behövs, och är dessutom lokalproducerat, och kan aldrig anklagas för att konkurrera med livsmedelsproduktion, vilket etanolen ofta gör.

Jag har själv aldrig varit någon anhängare av denna etanolboom som funnits i vårt land under det senaste decenniet snart, inte minst för att jag inte riktigt kan få ihop bilden av att vara s.k. klimatsmart (fint ord) genom att köpa en bil som drar runt 30-40% mer bränsle än den klassiska bensinmotorn. Körbarheten är ofta sämre, jo jag har testat, och den har lätt att få problem vid kallt väder. (Har ju hänt långt ner i Skåne de senaste två åren…)

För tio dagar sedan var jag på ett seminarium i Fores regi där en studie om etanolens vara eller inte vara i tanken diskuterades, och jag kommer att ta upp den igen vid senare tillfälle. Lasse Swärd kommenterade sen så här.

Jag är själv på gång att byta bil inom kort, det jag frågar mig är om jag ska lyckas hitta en bil som kombinerar en positiv utveckling för såväl miljön, min egen bilbudget (plånboken alltså) som för  körbarhet och tillfredsställelse med den dryga investering det ändå handlar om. Jag lovar berätta om det också.

SvD, SvD2, Svd3, Helsingborgs Dagblad

Kommentera

