Stora Svenska banker – Elbolag – Bensin/oljebolag

Som den marknadsliberal jag är och förespråkare för fritt näringsliv, kan jag inte mer än spy min ondgörande galla över hur prissättningen INTE fungerar inom de sektorer av ekonomin jag nämnt i rubriken.

Bensinpriset åker jojo, bolagen sägs ha höjt sina marginaler avsevärd de se senaste månaderna, och för varje höjning man skyller på oro och marknadspriser drar staten in ännu mer moms och energiskatt…så fungerar en indexreglerad marknad.

”I januari i år gick i snitt 1,12 kronor av varje såld liter ned i bolagens fickor mot 0,69 kronor i januari 2009. ”//

Ytterligare en (?) droppe rann över bägaren ikväll, när jag upptäcker att min bank ÅTER har höjt mina (rörliga) bolåneräntor och finansditon med 0,25%. Varför det då? Riksbanken har ju inte justerat något sedan i februari, kan man tycka? Nej man skruvar upp sina marginaler ”pga höjda upplåningskostnader”. Allt och lite till vältras över på kunderna som i princip inte kan göra något. Det här med att byta bank är mest konstgjord andning, ungefär som elbolagsracet…jag håller fast vid vårt kommunala energibolag, trots alla påringningar från div. konkurrenter som framställer bytet som så underbart.

Tillbaka till bankvärlden; sedan Riksbanken började justera sin reporänta strax efter midsommar har de höjt räntan med 1,25% vid fem tillfällen. Eftersom ekonomin i Sverige går bra, som vi alla vet, stiger det mesta nu i pris. Dessutom drivs priserna av global efterfrågan från öster. Men att min bank höjt min kreditränta med 2,35 % till dags dato medan RB nöjt sig med 1,25%, får mig att se rött. Samtidigt är inlåningsräntan urdålig, och baseras mest på att jag förväntas låsa fast mina pengar i alt. 3 månader eller ett år hos banken för att få bra, mja, ränta. Dessutom ska det vara minst 50.000 kr som sätts in. Behöver jag pengarna under perioden, får jag betala straffavgift, och då går jag i alla fall back. Gissa om jag kommer att anta erbjudandet!?

Det känns tråkigt att det som ursprungligen kom till för att bryta upp och gagna oss medborgare, nu börjar få helt snedvridna konsekvenser.

SvD

Tillägg söndag f.m. (var lite trött när ursprunget skrevs)

Banken slår sig för bröstet sedan en tid tillbaka om att man ska informera sina kunder via internetsidan/banken långt i förväg…sent i fredags kväll dök det upp en fil om det…när det gäller kontokort, blancolån och dylika. – Om hypotekslånen, vars ränta höjdes på fredagmorgonen, kom det inget meddelande. Det såg jag i Dagens Nyheters ekonomidel tidigare på kvällen, alltså ockås efter att höjningen redan skett. Hur var det med kommunikationskunskaperna?

Och allvarligt….hur många har möjligheten att placera undan 50.000 kr på sparkonto under det antalet månader? Orsaken till det kräver en längre, delvis filosofisk, diskussion, men i min värld är det inte en övervägande majoritet av landets invånare i alla fall.

3 thoughts on “Stora Svenska banker – Elbolag – Bensin/oljebolag

  1. Instämmer i vad du skriver. För mig är det fullständigt likgiltigt vem som äger ett företag. Det viktiga är att jag får rätt service till rätt pris. Privata monopol (elnät) eller oligopol (banker, bensinbolag och el) är inte bra för kunderna. Något måste göras för att skapa konkurrens. Om det är ett statligt ”prispressarbolag”, lagstiftning, ökad tillsyn mot kartellbildning eller något helt annat vet jag inte. Men jag vet att jag har svårt att förstå att regeringen tycker att det är bättre att finska eller kinesiska staten äger lönsamma företag i Sverige än att vi själva gör det….

  2. Håller fullständigt med dig Fredrik och funderar på vad vi kan göra åt det hela!
    Funderar på att köpa vindkraft! Och att gå samman när det gäller att förhandla bålånen! Som enskild har jag ingen chans!

    Jag ska inte gå in på vattenfall nu, men om dem tycker jag inte ocha sälja dem vill jag inte. Men någ måste det väl finnas bättre ledare än så?

    Peter

Kommentera

