Förnyelse-utveckling-på stället marsch?

De pratas mycket om Thomas Östros just nu. En gammal ”trotjänare” med statsrådserfarenhet inom (S) har petats, sagts upp, sagts vara icke önskvärd…benämningarna är många.

Det senaste jag just nu såg, var att Expressens (borgerlig Bonniertidning!) opinionsblogg och Johannes Forsberg, hävdar att  herr Östros skulle vara ”Högerrns nya idol”…Det tycker jag är att dra lite för höga växlar på det hela. Inte heller tycker jag att man behöver uttrycka sig som Rolf Erikson. Jag ska villigt erkänna att jag aldrig varit någon större anhängare av Östros annat som inverterad röstmagnet åt vissa tvivlande borgerliga sympatisörer och storstadssocialdemokrater. Samtidigt anser jag att respekt är ett viktigt ord inom politiken och demokratin.

Svd skriver om att taket verkar ha sänkts inom Socialdemokratin, och det kan inte vara bra vare sig för dem eller för oss i Alliansen. Som jag nämnt tidigare, och det gäller likaväl Alliansen, är demokratins stötteperlare bl.a att få uttrycka olika åsikter och bryta dem mot varandra. DNs Hanne Kjöller är inne på samma spår, och det är bl.a det som Expressen tycker är att ”idolförklara” Östros. Jag tycker snarare att det finns en tanke av realism i hennes krönika, jag citerar;

”Den fråga jag ställer mig är hur stort lag Juholt tänkt sig bygga? Och med vilka? Är syftet att rensa bort konkurrens från politiker som är mer kända och mer erfarna än han själv? Med tanke på Juholts egen bristande regeringserfarenhet borde han tänka annorlunda.”

En förändring behöver inte alltid behöva föryngring, skriver Mina Moderata Karameller.  Hon syftar på Lena Mellins krönika idag där hon ifrågasätter Lena Mickos ålder (55), hon väljs in i V.U. om valberedningen får som den vill.

Jag är den förste att motarbeta åldersdiskriminering, alldeles oavsett vilket håll den går åt, yngre eller äldre. I vårt samhälle behöver vi representation och perspektiv från alla åldrar, något jag drivit inom Barn och Ungdomsnämnden under en lång tid, och som jag nu försöker använda inom mitt nya område Miljö och Byggnad. Det är, förutom den förnedring det kan skapa, ett missbruk med resurser att stirra sig blind på ålder (eller kön för den delen) som avgörande kriterier när man letar lämpliga personer i ett sammanhang. Att det sedan vägs in ett större sammanhang och en helhet, är en helt annan fråga.

Flera S- märkta bloggar (se nedan) är inne på den linjen, med kompetens och erfarenhet blandat med utveckling. Tänk på t.ex. Carl Bildt i tillkomsten av Fredrik Reinfeldts regering. Jag tror inte det var många som före valet såg hans plats i en Alliansregering som självklar. Fredrik Reinfeldt vågade.

Jag ska inte recensera mer hur man gått tillväga, men att göra rent hus med all erfarenhet och kopplingar till gamla regeringar kan säkerligen skapa nya oönskade utmaningar för Socialdemokratin. Titta gärna på dokumentären ”Spelet bakom kulisserna” från igår kväll på SvT Play. Oavsett hur saker och ting utvecklas, kommer Håkan Juholt att behöva både karta, GPS och kompass för kunna navigera framöver, kanske har han varit nere i Karlskrona skärgård och tränat bland grynnor och skär?

SvD,  GP, GP2Skånska Dagbladet,

S-märkta Moberg, Westerholm, Högberg,

Boregerligt Kent P., Thomas Böhlmark,

2 thoughts on “Förnyelse-utveckling-på stället marsch?

  1. Har svarat dig så här på http://mitt-i-steget.blogspot.com/2011/03/socialdemokraterna-alla-behovs-for-att.html:

    Jag håller med om att en stor trädgård med olika kompetenser och karaktärer är eftersträvansvärt. Innan man börjar tillsätta vem som ska vara i ledningen osv., tycker jag dock man ska ha klart för sig vad man vill. Jag tror valberedningen har rätt i att (S) vill ha förändring i partiets linje, både internt (organisatoriskt) och externt (politiskt). Då gäller det att hitta olika kompetenser och karaktärer som kan bidra i denna förändring. Jag tycker som sagt att det är svårt att se hur Damberg platsar där. Han stöds ungefär av samma som stödde Östros och har inte betett sig på något sätt som indikerar att han betyder förnyelse vare sig organisatoriskt eller politiskt. Däremot ser jag mycket tydligt hur Sommestad platsar. Hon skulle tillföra något som saknats i ledningen genom sin bakgrund, liksom hon förespråkar ett nytt sätt för partiet att fungera både organisatoriskt och politiskt, där partiet just öppnar sig för samhällets bredd och olika kompetenser och karaktärer.

    För mig är det inte ett måste att Sommestad får den plats Östros lämnar efter sig, det viktigaste är att hon kan bidra i ledningen på ett sätt som gör att hennes potential tas till vara till fullo, men det är viktigt att den person som efterträder Östros på ett markant sätt skiljer sig från honom. Annars blir det nog inte så stor skillnad i duellerna mot Anders Borg, och förändring lär ju vara vad (S) vill ha. Dock skulle jag kunna leva med Pagrotsky tror jag. Säkert finns det någon annan också som skulle kunna axla den positionen. Men inte Damberg.

  2. Ping: Underskatta inte motståndarna | Kent Persson (m) blogg

Kommentera

