Små bilar har blivit stort i Sverige

För mig som tidigare varit verksam i bilindustrin, är den typ av artikel som idag publiceras i Dagens Nyheters Motorbilaga (se nedan) både positiv och frustrerande. Det är inte så många år sedan som småbilar sågs som något katten släpat in i vårt land, och dessutom dieselmotor…oljebrännare som de ofta kallades. Sverige är förvisso ”kombiland”, men bilarna har märkbart ”downsizeats” som man skulle kunnat säga på svengelska…

Vad betyder då det? Jo, att man börjat köpa mindre, inte nödvändigtvis mindre säkra, bilar som ofta har i stort sett samma fuktion som 80-90-talets större bilar. För mig är det glädjande att man faktiskt kan se att allt inte är så svart eller vitt som tidigare ofta verkade vara legio i den allmänna opinionen.

I artikeln nedan, sägs bl.a. följande

Det är inte mycket i uppförandet som påminner om gamla tiders dieselbilar. Clion har bra drag genom ett brett register, samspelet mellan koppling och gas fungerar utmärkt, bilens 88 hästkrafter svarar snabbt och det fordom så typiska dieselknattret har i stort sett trollats bort.

Detta är mer eller mindre banbrytande, branschorganet BilSweden har sedan många år propagerat för att just använda mindre av fossilt bränsle om man ska använda det för att driva bilar.

(som vi alla vet är det fortfarande långt ifrån möjligt att driva bilarna uteslutande på el, men det arbetas hårt numera på att utveckla gångbara bilar med eldrift, även det står att läsa i dagens pappersversion av DN motor, tyvärr hittar jag den inte på nätsidan)

Dessutom har utvecklingen av dieselns körbarhet, utsläpp osv. kraftigt förbättrats. Det som jag tycker är nesligt, ”svenskt” skrivet i DNs test av Renault Clion är följande

”Kom dock ihåg att tyngdlagen fortsatt gäller: Clio är en liten bil och att med en sådan kollidera med större och tyngre bilar har sitt pris säkerhetsmässigt.”

Ibland kan man ju undra vad man vill…att vi ska fortsätta köra stora, bränsletörstiga och tunga bilar bara för att de eventuellt är säkrare om man krockar med andra….? Ovan citat förtar ju nämligen det faktum att idag är många mindre bilar, inte minst Renaults, säkrare än flertalet större bilar, och med maxpotten 5 stjärnor i Euro NCAPs tester.

Surt sa’ räven?

DN motor,   SvD, uppdatering söndag 20/3, DNs artikel jag inte hittade.

Advertisements

2 thoughts on “Små bilar har blivit stort i Sverige

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s