Europa väl värt att vårda! #7

Äntligen på väg att känna mig lite bättre efter en segsliten infektion av något slag som bitit sig fast sedan före jul. Det finns lite att ta igen inte minst i form av synpunkter på det som händer i vår värld.

Ungern tog över ordförandeskapet i EU den första januari, och det är stort i sig. Ungern symboliserar för mig ett av de länder som var mest ”frifräsande” och oppositionella under tiden före Järnridåns och Östblockets fall. Den tiden jag studerade och tågluffade runt i Europa en del. Jag hade tänkt besöka landet under den turen, men av olika anledningar blev det inte så.

Därför är det med extra ledsna ögon jag följer de olika artiklar som publiceras om hur den nu sittande Fidesz-regeringen (Ungerska medborgarunionen) håller på med nya lagar och kontroller som inte är värdiga en demokrati i EU. Alldeles oavsett vilken politisk färg man har, och noterbart är att Fidesz härstammar ur en liberal organisation, är ingrepp som hindrar tryckfrihet och inskränker granskningar.
Helsinborgs Dagblad2, HD3,

Läs även Gunnar Hökmark,

Herr Westerholm försöker göra svensk inrikespolitik av det hela..

Kommentera

