Juldagskoma…?

Juldagskväll och ordet koma kom upp på min näthinna…Sverige och resten av åtminstone västvärlden kan nog anses befinna sig i någon form av ”dagen efter/ dagen D-koma”. Julen kan vara väldigt familjär och trevlig, men den kan också vara hemsk och ensam. Det ämnet pratas det ofta om ändå, så jag lämnar det för ikväll.

Först har vi väderkomat, som nu gäckat Sverige -och stora delar av Europa för den delen- i flera veckor nu, och det är tydligen inte slut. Under början av julen var det Sydsverige som drabbades, nu verkar det bli Ostkusten som får ta nästa smäll. Jag kommenterade det häromdagen, det är ingen lätt situation som de olika samhällsbärande tjänsterna befinner sig i. Jag har ju själv erfarenhet av hur det är att sitta och ta emot samtal från olika delar av landet då det råder s.k. snökaos, och hur viktigt det är att alla olika aktörer kuggar i varandra. För det mesta gör alla ett otroligt jobb, trots att det får rubriker i media där man kan tro att koma råder på sina ställen.

Så har vi matkoma…misstänker att många idag känner sig rätt dästa, men ändå fortsatt fylla sig med diverse saker.  Gott, visst…men lite koma kan man dock känna att det blir, särskilt om magen inte hänger med. I mitt fall hänger det samman med att jag drabbats av den värsta förkylning, eller vad det nu är, på flera år. Det dör man inte av, men maken till lealöshet, bultande panna och hosta och snuva kan man leta efter. Samtidigt vill man (=jag i detta fall) inte helt avstå från högtidsmaten.

Så har vi koamn vi själva är med och skapar, deltog ej själv idag, men såg det på avstånd. Den s.k. mellandagsrean…jag trodde den skulle börja på just mellandagen 27:e, men nej det har kommersialismen satt stopp för. Nu kör man från kl.08 idag i vissa affärer…lite överdrivet om man ber mig om en åsikt.

Om några timmar är det 6 år sedan stora delar av världen försattes i koma pga den fruktansvärda flodvåg som drog in över Indonesien och Thailand/Burma, samt Sri Lanka för att nämna några platser.  Den myntade uttrycket tsunami i västvärlden. Tänkvärt denna natt och kommande dag. Thailand är ett av de land vi skickar flest svenskar till, några av mina vänner åkte för en vecka sedan, några andra åker på måndag.

Ett koma som ännu inte fått uppstå, förstöra den traditionsenliga bocken i Gävle, som jag sett redan på barnsben. Den lever än, och jag hoppas innerligt att den får uppleva det nya året!

Uppdatering den 27:e.

Tänkvärt inlägg i betraktelserna av Per Gudmundson i dagens Svd.

Kommentera

