Det börjar likna den gamla klassikern av Jacques Tati…

Visserligen är det en gammal film, som min far nog haft mer glädje av än jag…, men jag kan inte låta bli att ta upp den ikväll. Denna scen är obetalbar…och man behöver inte kunna språket för att förstå vad som händer…

Skillnaden mot nutid är väl att det är en annan årstid och att det är 57 år senare i historien.

Ikväll valde vi tåget, efter gårdagens mardrömsfärd genom ett julblockerat Stockholm med omnejd då resan Sollentuna-Sköndal i närheten av Globen -alltså söder om centrala Stockholm-  tog…från 16.20 till 18.12 för att vara exakt. Nära två timmar, ca 25 km med bil. Det var en utmaning eftersom i stort sett alla tåg söder om stockholm stod still på eftermiddagen, men samtidigt ligger Skogås, dit vi skulle, längs pendeltågslinjen mot Nynäshamn. Vi behövda alltså ”bara” byta på Centralen. 

Ditresan gick bra till Centralen, men där tog det stopp. Ingen kris, endast 15 minuters försening, men var var informationen….? Såg ett antal andra människor stå och vänta på tåg mot Malmö. det enda man kunde urskilja i högtalarna -oavsett perrong- var ”Vi beklagar förseningen”.

Nej, det är nog som någon sade på radion i morse; ” vi lever i ett land som har vinter i snitt fyra månader om året, då kan man förvänta sig något mer än rådande situation. Trist att ansvarigt landstingsråd valde att hälsa via sin pressekreterare till Radio Stockholm att han inte ville kommentera SLs förseningar. Jo, jag kan förstå att det känns tröstlöst, men jag tror ett svar, i stort sett vilket som, hade varit bättre än tystnad.

Utom hustemperaturen fortsätter att slå rekord, och att vara ogästvänlig. Vi har nu haft snö i mer än en månad här i Stockholm. Bara minusgrader i sikte…oljekraften har körts igång, och mina pellets brinner kontinuerligt…

Honungsteet är slut, det är dags att sova in Julafton, och förhoppningsvis bort förkylningen.

DN, DN2, GP1, GP2, Svd1, Svd2,

Uppdatering på julafton;

Nu har ansvarigt landstingsråd kommenterat, jag citerar från Facebook

”Träffade Mikael Pettersson på Centralen igår! Han jobbar som betalvärd och hjälper bl.a resenärerna på pendeltågen tillrätta i tillvaron. Ett viktigt jobb inte minst när snö och kyla ställer till problem för resenärerna. Ett stort tack till alla som jobbar med att få kollektivtrafiken fungera varje dag. Till SLs kunder… säger jag vi skall göra allt för att bli bättre även vid mycket snö och hård kyla!”

Min bloggkollega Tokmoderaten tar ett annat mer på djupet perspektiv (som jag nog lär återkomma till också)

Svd3, DN3, DN4, Expressen, Aftonbladet

Kommentera

