En vacker bro fyller 75 år!

Denna helg fyller en av mina favoritplatser i Stockholm uppenbarligen 75 år. Västerbron. Jag har själv ett antal minnen från den, bl.a. att min far berättade att den inte fick finnas på vykort väldigt länge av försvarsskäl. Fienden skulle inte veta om denna möjlighet att korsa Riddarfjärden torrskodd…

Ett udda perspektiv på något som anses vacker utan att ses som livsnerv.

Mina personliga minnen från denna bro sträcker sig alltifrån cykling över till södra sidan av staden till romantisk, nattlig sommarpromenad med stadens ljus över himlen.

Det absolut starkaste minnet,  bortsett från det Gripen-plan som störtade vid ena brofästet 1993, måste ändå vara den kväll som jag gick över och visste att min mormor låg för döden. Mörkret både ute och i känslolivet gjorde att perspektivet blev så otroligt starkt! Låt denna siluett få fortsätta förgylla och förtrolla!

SvD, DN, Sydsvenskan, Ankersjö, DN 2,

Kommentera

