Teknikens (bl)under

Det finns en acceptans och en nyfikenhet på ny teknik i vårt land som ibland kan gå för långt och därigenom slå fel ut, till mångas irritation. Ett sådant exempel skriver man om ikväll. Jag har själv erfarenheter av hur jag fåt höra det mesta om människors privatliv, utan att ha vare önskan eller intresset av att få det serverat genom luften i t.ex. den pendeltågvagn jag befinner mig i. I september tvingades jag, och många andra med mig, lyssna på en diskussion mellan två studenter och med deras resp. mobiltelefoner på sträckan Norrköping-Stockholm.- där fanns en massa som i alla fall jag själv inte hade pratat riktigt så högt om i offentlig miljö.

Vad har då hänt i Blekinge? Jo, chefen för förvaltningen som ansvarar för Barn och Utbildningsväsendet i Karlskrona har vitt och brett suttit  och pratat om sina medarbetare . Det gick så lånt att medresenärer slog larm.

Läs mig rätt, jag är en stor användare av t.ex. internet och mobiltelefoni, men jag tycker att vi behöver föra in en uppförandekod , både med hänsyn till oss själva och till andra, när det gäller hur vi faktiskt använder dessa nya medier. Gränsen till att bli både oansvarig och oartig är så oändligt mycket finare i jämförelse hur man levde och agerade före dessa mediers tillkomst. Jag behöver säkert själv fundera över det.

Jag kan antagligen ses som konservativ av yngre, men jag ser bl. a. av ovan nämnd anledning inte enbart fördelar med det man beskriver i denna artikel.

Sydsvenskan, GP,

Kommentera

