Kaos, kris och skandaler…mörker?

Så här på söndagkvällen, när man ska (?) summera veckan, kan jag konstatera att den gångna veckan (höstlovsveckan för många) kantas av smutsigheter på olika håll som jag inte själv vill befatta mig med, eller vara del i.

Jag har svårt att uppbringa intresse för skvaller om kungen, denna hysteri när det gäller moralpanik som känns som hyckleri och superkommersialiserat mediadrev. John Chrispinsson har en bra artikel på dagens Brännpunkt i Svd. Det hela påminner återigen om hur Sofia Arkelsten hanterades, hur man försökte få igång ett drev mot Mona Sahlin när inte överåklagaren tyckte att Arkelsten skulle utstå förundersökning. Inte heller i Sahlins fall blev det förundersökning.

Som vi har läst om och diskuterat otaliga gånger i år, ställer jag återigen frågan ”vilka människor vill vi ha som politiker”? Nej, jag förespråkar inte svarta affärer, mutor och svågerpolitik. Men jag vill inte ha robotar som företräder oss, och jag tycker att man ska respektera offentliga personers integritet och privatliv likaväl som man ställer höga moraliska-etiska krav på dem.

Vår ”proffsbloggare” Kent skriver söndagskrönika om politikens framtida utmaningar, i båda ”läger”, många intressanta idéer att plocka upp där. Jag tror mycket på hans teorier om Allians 2.0. Utan fortsatt idédebatt och utveckling, blir politiken hyllvärmare och kommer inte att klara att synas. Det gäller självklart andra politiska kretsar också. Maria Eriksson skriver också i SvD, en intressant vinkling om ”Folkhem 2.0”, tyvärr verkar den bara finnas i pappersversion ännu. Jag återkommer gärna till den när den dyker upp digitalt, och gör den inte det, får jag väl redogöra för den ändå.

Ikväll slår samma tidning upp stort att, på tisdag, då ska man räkna med trafikkaos…jo,jo, vargen kommer, men har någon glömt att det faktiskt är november och att vi nu drar oss mot vintern. Ja, det är sant, här i Stockholmsområdet verkar mångar tro att har man satt på sina dubbdäck, då kan man köra som på sommaren, så kanske är rubriken motiverad?! Vi får se hur allvarligt och ettrigt lågtrycket nere över Polen/Baltikum blir när det drar norröver.

Som avslutning, och kommentar till ovan nämnda syndrom, kan jag citera Bruce Springsteens ”Darkness on the Edge of Town”, som har en tänkvärd text (del av den här)

”Everybody’s got a secret, Sonny,
Something that they just can’t face,
Some folks spend their whole lives trying to keep it,
They carry it with them every step that they take.
Till some day they just cut it loose
Cut it loose or let it drag ’em down,
Where no one asks any questions,
or looks too long in your face,
In the darkness on the edge of town.”

Denna version från New york för drygt två år sedan, är en bra replika av en låt som har över 30 år på partituret…imponerande artist detta, må man gilla hans musik eller ej.

Det är mörkt ute, veckan strax slut. Solen har synts en hel del, ändå hoppas jag nästa vecka blir ljusare!

Kommentera

