Konstruerad gul-röd höststorm?

Så var man då igång igen. Har inte tid egentligen, men bloggar kort om denna nya ”mutskandal”.

Vår -(M:s)- nya partsekreterare skall ha låtit sig mutas till Frankrike på oljebolaget Shells bekostnad för två år sedan enligt Expressen idag. (Stort löp så klart) 

Så här kommenterar hon själv;

– Resan som uppmärksammas i dagens Expressen (27/10) var en studieresa som jag genomförde i mitt dåvarande uppdrag som riksdagsledamot och aktiv i miljö- och klimatfrågor. Min bedömning var och är att resan, seminariet och möjligheten att träffa studenter, forskare och politiker från hela världen gick inom ramen för mitt uppdrag som riksdagsledamot.

– Självklart beklagar jag om mitt deltagande i nämnda studieresa kan uppfattas som att jag låtit mig påverkas på ett otillbörligt sätt. Det är centralt att vi som folkvalda uppträder på ett sätt som gör att vår integritet inte kan ifrågasättas.

Sofia Arkelsten
Partisekreterare

Jag citerar vänsterbloggaren Thomas Hartman (läs gärna hela bloggen),

”Jag har mycket hellre politiker som reser och har ett brett nätverk än politiker som stannar hemma och borrar klackarna i backen. Det senare ger varken utveckling, förnyelse eller nytänkande.”

Dessutom; är det bättre att de åker på skattebetalarnas pengar? I sin iver att jaga byten inom politiken, spelar media på den svenska avundsjukan så till den milda grad, att man vänder sig framåt och bakåt i löjeväckande piruetter. Johan We(s)terholm har ”mitt i sitt steg” också ett intressant resonemang.

Jag känner Sofia lite grand, och för mig är hon oerhört noggrann med sin integritet och andra ställningstaganden, så för mig finns det inte en chans i världen att just hon skulle vara ”korrupt”. Dessutom kan vi då driva frågeställningen mot många andra. Nej för mig är ”Fia” en människa, och bör så förbli. Ingen robot.  Jag tycker vi återigen ska fundera över vilken typ av politiker vi vill ha…

Intressant att notera; ”nyheten” är redan borta från Sveriges Radios ekosändning kl. 15, medan den var på första plats kl.14.

Intressant är också att notera att Shell, vilket varit på gång ett bra tag, just idag skriver att man lämnar Sverige, vilket noterats i DN. Hur välinformerad är Expressen? Hedrande för DN, i mitt tycke, är att man hittills endast refererat TT och inte drivit på själv. Kan inte Svenskan lastas för…moderata artiklar alltså…

Nej förnyelsen av Moderaterna knäcks inte på detta vis. (Återkommer i annat inlägg rörande den)

SvD, SvD2, AB, SvT, GP, Sydsvenskan,  Dn2

Borgerliga bloggare jag tycker bör läsas, Mary X, Tokmoderaten,  Kent P, Thomas B

One thought on “Konstruerad gul-röd höststorm?

  1. Ping: Sanningen om samhället – 2010-10-28 FM

Kommentera

