(O)intressanta siffror?

”Alkoholförsäljningen ökar”- basunerar SvD ut i en liten artikel köpt från TT (Tidningarnas telegrambyrå). DNs artikel är lite mer modest i sin rubrik, ”Alkoholförsäljningen svagt upp”. Sydsvenskan refererar inte ens TT vad jag kan se. Däremot hittade jag en ledare från i somras, intressant i perspektiv till den aktuella mätningen. (se nedan)

Man kan undra vad den här typen av journalistik syftar till…det handlar om tredje kvartalet, juli-september alltså. Hög och sensommarmånader. Omräknat i ren alkhol har ökningen motsvarat 0,1 procent. Starköl, cider och blanddrycker samt spritförsäljningen minskar i volym, den senare med 3,3 procent. Vinförsäljningen ökar något, med 2,6 procent.

Det man över huvud taget INTE berör, mer än med siffran, är att den alkoholfria försäljningen ökar med hela 36,4 procent. Då undrar jag; är det inte det man brukar förespråka, ”ett alkoholfritt alternativ”? 

Visst skulle djävulens advokat kunna hävda ”att då har väl privatimporten och smugglingen ökat”… Jag har ingen aning om just det och just nu, men jag fortsätter hävda att det här typen av journalistik är helt ointressant om man inte sätter den i ett vidare perspektiv.

GP, Sydsvenskan

Kommentera

