Tillbaka in i verkligheten

Förra veckan hade jag förmånen, och ansvaret, att åka på en arbetsresa med vår församling till det gamla östra Tyskland, för att inte använda ett annat epitet. Det kändes som att i fyra dagar vara i ett vakuum från internet, efter valrörelsens systematiska nätnärvaro. Nyttigt på ett sätt, och lärorikt att se ”trafik” och infrastruktur av andra slag. Jag kommer att återskapa de intryck som jag hämtade där, och faktiskt också skrev ner under den resan. Mitt europeiska hjärta fick sig mycket till livs!

Idag är det redan torsdag, jag kom hem natten till måndag, och sedan har jag som rubriken säger, kastats in i det vardagliga här hemma igen. Det handlar om förhandlingar om Sollentunas framtida styre, om arbete för sitt ”vardagliga bröd”, om det avslutande arbetet med denna mandatperiod. Däremellan planering för fest och glam, har ju fyllt år för två månader sedan, koka marmelad på de sista plommonen” och mycket mer. Ofta känns det i dagens samhälle som om man inte kan vara borta och otillgänglig, en ”sjuka” om man frågar mig!”

Förra veckan presenterade Motormännens Riksförbund en undersökning om hur trafikmoralen  när det gäller att tala om vad man avser göra i trafiken, dvs. blinka. Det är inte särskilt förvånande, men tragiskt att så mycket som drygt hälften av alla 10 000 bilister som observerats på 12 olika platser i landet helt sonika ”inte har fungerande blinkers”. Som trafiksäkerhetsansvarige på Motormännen säger ”tänker folk mest på sig själva”. Den intervjuade polischefen i Stockholms innerstad, påpekar att det har blivit ett alltmer hänsynslöst klimat i trafiken.

När jag tog körkort, för ett antal år sedan, i Frankrike, var det grund för underkännande att inte använda blinkers. Dessutom förväntades man titta i backspegeln, innan man började blinka…

I Tyskland är det skottpengar på förare som inte använder blinkers på Autobahn. Nu senast dessa dagar i  Förbundsrepubliken, kunde jag konstatera vilken disciplin man har på motorvägarna. Om detta genomsyrar även trafiken på vanliga vägar, kunde jag inte riktigt bedöma, eftersom vi kördes runt i en stor buss.

Jag återkommer som nämnt mer om denna resa, men kan konstatera att dessa synpunkter i allra högsta grad även har bäring på vår Trygghet i Sollentuna. Projektet Tryggt och Snyggt har bl.a. en hybridbil (Grannstödsbilen) som rullar runt i kommunen och ”finns till”. Ett mycket lyckat projekt hittills, och jag hoppas det får fortsätta! Vi behöver alla bidra med engagemang på våra egna sätt, och inte bara tänka på oss själva!      

DN, DN2, Sydsvenskan,

Kommentera

