Första dagen i gamla Öst/Sachsen Anhalt-Thüringen

”I Luthers fotspår”– Sollentuna församlings kyrkorådsresa, i oktober 2010. 

7 oktober

Avresan var ställd till kl. 04.30 från mig i Helenelund; vi skulle alla dela på taxibilar ut till terminal 2 på Arlanda. Uppsamling och flyg med Air Berlin till Tegels flygplats i den tyska huvudstaden. Efter en lång stund vid bagagebandet, slöt vi upp vid vår svenska buss som skulle ta oss runt i gamla Östtyskland under fyra dagar. Chauffören kom ursprungligen från Boden, men bor numera i Lomma i Skåne. En resa bara det…

Första destination var WittenbergElbes flodbädd. Martin Luther levde och undervisade där under perioder. Vi besökte Stadtkirche, Schlosskirche, samt gjorde promenader i den lilla, gamla stadsdelen.

På eftermiddagen ordnade jag mina ärenden i f.d. Bayerische  Veriensbank, numera ”Hypo-Vereinsbank”. Kapitaliserade ca  20 års ränta, en skön känsla! 

Kvällsaktiviteten bestod av middag med diskussion. En god torsk med grönsaker blev mitt val av huvudrätt. Till efterrätt fick vi en klassisk tysk panna cotta-liknande rätt. 

En del telefonsamtal lyckades dock ”styra sig” till mig, och jag valde att inte gå ut med Pälle  & Co…purrning kl. 07.30 på fredagen. Fortsättning lär följa…

Kommentera

