Calvados, reflektion och summering.

En vecka har nått sitt slut, och det har hänt mycket på många olika plan. Nästan svårt att tänka sig att det inte är mer än en vecka…

Sitter här med ett glas calvados, lite te och lite godis. Kent P ville ha synpunkter på hur Alliansens framtid ser ut, veckans bloggdebatt på Moderata Perspektiv. För min del är de lite tidigt att staka ut en framtid, rent praktiskt, innan vi ser hur morgondagen med val av talman och tisdagens regeringsdeklaration klarats av. Om jag lyfter blicken lite från det pragmatiska arbetet, som i allra högsta grad också är Alliansens framtid, så ser jag en borgerlig allians som mår bra, vad man än försöker framställa situationen om i media. Med ett parti som leder den, (M) alltså, som blir harmoniskt av utvecklingen och kan bjuda ”de mindre” allianspartierna på lite extra trots att deras valresultat inte var riktigt det som de hoppats på. Vi har brutit den hegemoni som Socialdemokraterna haft, den ”patent” som de tyckte sig ha på regeringsmakten, och det retar gallfeber på de flesta som uttrycker sig från den sidan. De skriver ju inte det, men man kan läsa mellan raderna. Att Alliansen regerar vidare, vill dessa ”element” också se som en skandal och dåligt för Sverige…då frågar jag mig två saker;

1) Hur såg det ut under många år av t.ex. Göran Persson-styre? Inte var det någon majoritetsregering då? Visst Alliansen består av fyra partier, men dessa fyra är mycket samkörda och respekterar varandra. Därför kan utnämningen av Anna Kinberg Batra visa sig vara mycket bra. Hon är duktig retoriker, ödmjuk men drivande m.m. 

2) Ser man sista chansen i att trilskas ordentligt i att rösta emot, utmana oss och hoppas på att det är det som ska sätta ribban. Som jag ser det, försöker man locka över Fp och C för att definitivt skapa en söndrande kraft i förhållande till Alliansen, marginalisera (M).

Att vissa krafter vill demonstrera (mot demokratin) imorgon tycker jag dock är helt fel; Sverigedemokraterna är demokratiskt valda, åt det kan man inget göra, och vill man på något sätt arbeta mot deras idéer, då måste det ske med demokratins verktyg, inte genom demokratins rättigheter. I denna fråga, om talmannen, håller jag inte med Lizzie. Tyvärr har hon ändrat sin titel och länk så att det inte går att följa den in på bloggen. Att ställa till trassel och visa sin vågmästarstyrka som hon uttrycker att man borde vinner enligt min mening vare sig SD eller någon annan på.

En annan sida denna vecka, är utnämningar till partisekreterarposten och gruppledaren i riksdagen för Moderaterna. Jag kan bara konstatera att dessa tre, ja en biträdande finns till partisekreteraren, blev kvinnor med olika kompetens och karaktär. Helt rätt tror jag, och det blir spännande att diskutera på annan plats och inlägg.

Till sist, för dem som nattugglar och kanske funderar på om detta är söndagnatt eller natt mot måndag/måndagnatt, tål det att nämnas att det är 20 år sedan Tyskland återförenades. En seger för demokratin bara det, och något som krävt enorma kraftansträngningar och pengar. Något som dock verkar lyckas. Jag ska själv åka dit på torsdag, och göra besök i det gamla Östtyskland. Det ska bli väldigt intressant och förhoppningsvis även trevligt. Om det får ni säkert höra mer, från en sann Europavän.

Godnatt var ni än befinner er!

(Viss uppdatering måndag morgon)

Kommentera

