En eftervalslördag går över i söndag…

Tänk vad ett land ”kan som hamna i vakuum”…det känns nästan lite overkligt, vi vet fortfarande inte hur det definitiva riksresultatet ser ut, det pratas om omval i Värmland och kanske på annat ställe, Halmstad var det visst. Dessutom verkar vissa listor ha klickat rejält, detta upplevde jag med en partikollega i min egna röstlokal, ha fick inte rösta pga samma orsak! Jag hade blivit vansinnig.

Sitter här med en 15 årig calvados och filosoferar över vad som egentligen betyder något. Det verkar som om många känner liknande saker, och läser jag tidningar hittar jag för mig nya bloggare som oavsett sida börjar ledsna på situtaionen. Jag hörde f.ö. en teori så god som en annan idag; hela denna debatt botttnar i medias sista desperata försök att kunna minimera ett visst partis inflytande. Jaså, men var det inte just media som delvis drev fram Sverigedemokraternas klättring över strecket till riksdagen?

Det må vara hur det vill med detta, men jag kan nog tycka lite som ledaren i SvD på lördagen, sätt igång och regera, Alliansen har blivit vald av en majoritet av Sveriges befolkning, fler röster än vid förra valet! För alla dem som lagt sin röst på Alliansen känns det nog svårt att acceptera ytterligare veckor av ovisshet och från regeringens sida, en tystnad som gör att det inte går att läsa ut hur de tänker regera.

Valen är på intet sätt sluträknade, men jag tror det finns en nödvändighet att bryta ”dödläget” och ta över initiativet, vilket man med all sannolikhet förbereder. Det behöver dock synas. Visa tycker att valresultatet behöver sjunka in, och det sade även statsministern, men jag tror det har gjort det nu, åtminstone så mycket det för stunden är möjligt. Vissa vänsterbloggare sitter och funderar, med all rätt, andra tycker det är dags att agera. Några går in i depression.

En skärpt bloggare jag upptäckt på senare tid är Lizzie, och hon skriver i mitt tycke väldigt intressant igår. Jag kommer att plocka upp en del av de trådar hon nystar i, det är dock lite för sent nu. Behöver vila, och det är en ny intensiv dag imorgon, vill ha någorlunda balans i den också. Idag (eller igår :-)) har jag börjat beta av en del av det som blivit liggande under den hektiska 5-veckorsperiod som kallas valrörelsen. När jag handlade, tjuvläste jag lite i en av kvällstidningarna, och där fanns en artikel som vår käre Tokmoderat gjorde ett större nummer av…han längtar f.ö. redanefter nästa valrörelse…fan tro’t! …och där tog calvan slut. Godnatt!

6 thoughts on “En eftervalslördag går över i söndag…

  1. Hallå där Fredrik!

    Hittade till dig via din kommentar hos mig. Efter att ha läst den här bloggningen är det främst ett citat som förbryllar mig, nämligen:

    ”Alliansen har blivit vald av en majoritet av Sveriges befolkning…”

    Hur tänker du där? Varken i andel av rösterna som avlagts på något av partierna som nådde riksdagsrepresentation, eller i andel av det totala antalet röster, har Alliansen fått en majoritet. Ur alla över huvud taget tillgängliga aspekter har Alliansen stöd av en minoritet. Det är ingen jättegrej, men ett faktum. Men du verkar få det till att en majoritet önskat sig en Alliansregering, vilket är helt uppåt väggarna.

    /Linus

    • Helt uppåt väggarna vet jag inte om jag håller med om, Linus. Visst är det så att absolut majoritet har inte Alliansen vare sig röstmässigt eller mandatmässigt. (det senare har ju sina förklaringar som vi fått erfara denna vecka)

      Så här jämnt är det enligt Valmyndigehtens siffror nu idag.

      Allianspartierna 2 936 790 röster
      Rödgröna 2 598 985
      Skillnad 337805 röster

      Sverigedemokraterna 339 610 Om man lägger SDs röster till de Rödgröna, har man tillsammans 1 805 röster mer än Alliansen.
      Detta kan man nu ju nu INTE göra om man lyssnar på allt som Mona Sahlin & Co har sagt före under och efter valet; man tänker inte stödja sig på SD röster.

      Tittar man på Valmyndighetens grafik, så ser man att det står 49,3% för Alliansen, 43,6 % för de Rödgröna och 5,7 % för Sverigedemokraterna när det gäller fördelningen i Riksdagen, alltså HELT jämnt.

      Slutsatsen blir att, nej någon absolut majoritet har ju inte Alliansen så länge inget omval hålls, även om det är ytterst nära, men relativt sett är Alliansen den utan tvivel absolut största gruppen av Sveriges avlagda röster, en majoritet.

  2. För mig finns det bara ett sätt att se på saken. Antingen så har man majoritet, eller så har man det inte. Du skriver att Alliansen valts av en majoritet, vilket är helt uppåt väggarna. Alliansen är största på förhand kommunicerade regeringsalternativ, men det hör förstås inte hit. Vad gäller vad de rödgröna sagt om Sverigedemokraterna så påverkar det inte heller saken. Främst förstås för att det inte har med majoritetsfrågan att göra, men förstås även för att Sverigedemokraterna självklart kan komma att bli ett stort problem för Alliansen trots att de rödgröna inte samarbetar med dem. Det kommer naturligtvis att hamna i lägen där de rödgröna går fram med förslag (det omvända finner jag uteslutet, dock) som Sverigedemokraterna väljer att stödja i kammaren. Sådant kan ingen gardera sig mot, med mindre att man begär av de rödgröna att de i fyra år helt ska skita i att bedriva oppositionspolitik. En helt befängd tanke, och direkt livsfarlig. Något sådant skulle skada Sverige och vår demokrati mycket allvarligt.

    Slutsatsen blir inte att Alliansen inte har absolut majoritet. Slutsatsen blir att Alliansen inte har någon majoritet, över huvud taget.

    Alliansen har blivit vald av en majoritet av Sveriges befolkning.

    • I själva verket var det säkert ”ditt sunda” som talade… 🙂
      Kort kan jag säga att du drar stora växlar på det jag skrev,
      – jag har aldrig sagt att de rödgröna skulle avhålla sig från oppositionspolitik, tvärtom är det nödvändigt för en demokrati.
      – vad de rödgröna sagt om SD påverkar visst, eftersom det handlar om deras retorik och vilka ”krav” de ställde på Alliansen med hänsyn till just SD:
      – majoritetsfrågan påverkas visst av detsamma; OM de rödgröna och SD går ihop, har de ju de facto majoritet enl. ditt resonemang, även om den bygger på väldigt få röster.

      Vad gäller ordet majoritet, tänker jag inte fortsätta klyva hårstrån just nu, men att använda för mig så starka ord som ”helt uppåt väggarna” känns lite ”overkill”, för att använda ett väldigt svenskt ord… 🙂

Kommentera

