Med knappa 35 timmar kvar

kan man ägna valrörelsen en annorlunda tanke. Såvitt jag vet är TV-utfrågningarna nu över och vem som vann igår diskuteras ur olika perspektiv, oftast med en målsättning att övertyga ”sig själv och sina egna”.

Två nya opinionsmätningar presenteras, dels Synovate i DN, dels i SIFO i SvD mfl, som visar på lite olika vändningar. Det finns alltid tolkningar att göra, just nu tror jag det viktigaste som väljare är att försöka fundera över hur man vill se Sverige de kommande åren och rösta utifrån hjärta och övertygelse. Är ni osäkra finns det massor av valarbetare ute som gärna samtalar. Efterfråga då en seriös diskussion om det ni vill veta, och inte bara demagogiska floskler.

Som min kollega på Ekerö, Staffan Strömbäck, mycket riktigt påpekar är det inte så säkert att mätingarna idag har så stor betydelse. Det som har betydelse är hur väljarna faktiskt väljer att rösta, fler än någonsin har redan röstat, men väldigt många har fortfarande inte bestämt sig. Jag tänker ta min beskärda del i att prata med folk, och precis som igår diskutera sakfrågor. Jag mötte så många glada, genuint intreserade och trevliga väljare . 

Kanske hinner jag blogga lite ikväll, nu beger jag mig ut i kommunen. Väl mött i diskussionen, var ni än finns!

Expressen, Expressen 2, Göteborgsposten

Kommentera

