Desperados…

Vad är det som pågår i Almedalen…?

Igår i Debatts direktsändning fick desperationen ett ansikte i form av Jytte Guteland, SSUs ordförande, som nog gått igenom en viss form av ”styling” den senaste tiden, en ”coming star”? Nu tänkte jag INTE förfalla till avdelningen smutsiga personangrepp och cyniska kommentarer, det som Jytte själv klamrade sig fast under hela sin medverkan igår, och läts hållas av programledaren. Hon drog upp choklad och div. andra tillhyggen för att argumentera, men ju mer hon pratade, desto mer synd tyckte jag faktiskt om henne. Även om jag inte var där, märktes det hur folk började skruva på sig, och frågan är om den tid hon fick gjorde nytta för (S), eller motsatsen… 

Just nu för mig Almedalen i tankarna till The Eagles gamla slagdänga Desperado…många som idag är aktiva var inte ens födda när den skrevs 1973. Den gavs ut strax efter att vi flyttat till Frankrike, jag var inte ens tonåring och ärligt talat vet jag inte om jag upptäckte den då redan, kan nog har varit i samband med en senare utgåva i s.k. compilation, alltså samlingsskiva. Texten går så här;

”Desperado, why don’t you come to your senses?
You been out ridin’ fences for so long now
Oh, you’re a hard one
I know that you got your reasons
These things that are pleasin’ you
Can hurt you somehow…

…Desperado, why don’t you come to your senses?
Come down from your fences, open the gate
It may be rainin’, but there’s a rainbow above you
You better let somebody love you, before it’s too late ”

En annan typ av desperation, den på uppmärksamhet, presterade Gudrun Schyman i sin iver att elda för kråkorna. Med den tycks hon ha lyckats ”köpa” mer mediaplats än någonsin…

Om jag ska spekulera i det som ovan två nämnda exempel kan ha givit på sikt, så tror jag på Eagles ”why don’t you come down to your senses” osv.

SvD, Sydsvenskan, GP,

Kent P., Tokmoderaten, Holmqvist,

Kommentera

