Alme-dagen blir en vecka…

Nu sköljer värmeböljan in över Sverige, mattas kanske lite imorgon, men ska enligt uppgift återuppstå i slutet av kommande vecka. I mitt kära Hälsingland var det i natt en s.k. tropisk natt, dvs. temperaturen gick inte under 20 grader C.

Hur som helst blir det en het vecka av åsiktsutbyten, olika typer av försök att övertala, dvs. sälja sin idé m.m. Jag har själv aldrig deltagit på Gotland, faktiskt inte ens varit på ön i fråga…så det börjar väl bli på tiden att jag tar mig dit…men har fått inedikationer från ”säkra källor” att Ön numera börjar likna en myrstack kring dess huvudstad…

Ett antal bloggare har redan skrivit om inledningen, den första dagen är ju Moderaternas. Fredrik A, alias Tokmoderaten, är inte sen att skriva på sitt sätt om det hela. Avstampet för dagens diskussioner finns ju i DNs artikel i morse. En annan känd dylik, Kent Persson, har helt sonika valt att lägga upp en bloggdebatt om det hela…det kan ju bli intressant.

Från den andra sidan kan man notera Peter Ander(s)son, fortfarande hemma i Huddinge(!), som sitter och analyserar statsministerns tal i förväg…utan att gå i alltför kraftig polemik, kan jag skönja ett visst ”surt sa’ räven”.  Att det finns både rädsla och beundrande avund, skönjer man i Martin Mobergs blogg, han har anlänt från Blekinge, min gamla hemort som barn. Ännu mer dubbelsidigt blir det från vänsterbloggen Annarkia.

En annan infallsvinkel gör Magnus Andersson, förbundsordf. för CUF, i sin inledningsblogg. Han kopplar till den utmärkta ungdomsförbundsmärkta Brännpunkt man skrivit från alla fyra Allianspartier.

Jag träffade Niklas Wykman en kväll hos oss i Sollentuna i juni, och då pratade han just om att ungdomars bekymmer idag, visst är att ha ett skydd i samhället, men ännu viktigare är att känna sig behövd, att få delta på arbetsmarknaden. För att bara lyfta ett exempel ur artikelns olika resonemang.

Kommentera

