Skytte skjuter skarpt!

Många stör sig på vad Göran Skytte skriver, och det kan ibland vara riktigt lustigt att läsa kommentarer som tyder på hur rätt han har träffat…

I dagens krönika tar han upp ett för mig ”kärt” ämne, som tyvärr gör en mest ledsen. Här får han t.o.m. medhåll från en av de röda bloggarna  Jerker Nilsson i ”Kamprad-land”, som vanligen inte ger ”ett ruttet lingon” för Skyttes ord, för att uttrycka sig lite putslustigt. (ursäkta, men jag har just spenderat en tid i mitt kära s.k. röda Gävleborg, och sett lingonblommen i skogsbackarna kring Dellensjöarna)

Göran Skytte pekar på en ”kultur” som utvecklats de senaste decennierna, och jag noterat med missnöje, nämligen ”sköt dig själv och skit i andra”…Det är bara det att andra riskerar att få ”ta hand om skiten” efteråt istället. Tänk om denne cyklist blivit påkörd, vad mycket krångel och kostsamma sidoeffekter, för att inte tala om mänskligt lidande, som hade uppstått!

Nej, smidighet, medmänsklighet och hjälpsamhet kommer alla så mycket längre med, oavsett vilken partifärg eller åsikt man har.

Mitt mantra som uppvuxen i världsstaden Paris ”röra”, men ändå ständiga satsning på utveckling av infrastruktur, är att jag hellre kör bil i Paris än i Stockholm…

en åsikt som har fått många ögonbryn att höjas rejält. Den s.k. blixtlåsprincipen används mycket mer frekvent, de flesta inser t.ex. att blockera korsningar inte hjälper fram trafiken. Senast idag ”drabbades” jag av en bilist som kör upp mot Söderledstunneln från Södermalm, styr in från accelerationsfilen utan vare sig blinkers eller att lämna företräde. Sådant är det ”skottpengar” på ute på kontinenten. Redan förra året fördes en debatt i DN om detta; kan det månne vara så att vi även här importerat amerikansk kultur snabbare än andra länder?

Nu är det inte bara i biltrafiken jag upplever denna som Skytte kallar ”umgängeskultur i det offentliga rummet”.

Nej den finns i tunnelbanan (titta i golvet annars går man på dig, titta framförallt inte vänligt och tillmötesgående på någon vid en dörr, spärr el.dyl.), vid pendeltågen (släpp framförallt inte ut dem som ska stiga av tåget innan du själv tränger dig ombord), på gator och torg (barnvagnar i bredd, människor tvingas ut i körbanan, vik absolut inte åt sidan så att man kan mötas smidigt…) Listan kan tyvärr göras mycket längre än så. Jag vill egentligen inte tro att det är ett storstadsfenomen, men ibland undrar jag…

När jag är ute i Centraleuropa och vid Medelhavet, möter jag oftast mycket mer artighet och vänlighet. Omtanke och människor som är observanta på hur andra vill ha det.

Jag hoppas på att våra invandrare och nysvenskar ska kunna påverka vår umgängeskultur i en positiv riktning, att vi ska bli lite vänligare mot varandra. Senare i sommar ska jag resa runt i några av våra EU-länder, och jag kommer att vara extra observant i år…studera likheter och skillnader i hur man bemöter människor i ”det offentliga rummet”. Räkna med rapporter.

Till sist; tack Göran Skytte för att du så ofta uppmärksammar de små, vardagliga, men ack så betydelsefulla egenheterna och beteendena i vårt samhälle!

Aktuellt i sommarvärmens trafik, Sydsvenskan, GP

One thought on “Skytte skjuter skarpt!

  1. Sen kan man ju lägga till att jag tycker att egoismen som Skytte belyser går hand i hand med hårdheten som den liberala andan har lagt som en stor hand över hela det svenska samhället 🙂

Kommentera

