Europa väl värt att vårda! #4

Återigen en sen kväll, efter en rätt mastig försommardag med varierat innehåll.

Jag har prövat den svenska sjukvården igen, lyssnat på teorier och diskussioner om vänstern i Sverige, haft jobbnätverksmöte och sammanträtt i   församlingens tecken; kyrkorådet hade bl.a. som punkt ”utveckling av policyn /vedervärdigt ord i min smak/ för bruk av alkohol vid representation”.

Jag kan bara konstatera att flera av dessa trådar kommer jag att plocka upp igen, men ikväll är jag på tok för trött. Som trevlig gest för oss ”sommarbarn” hade man valt ut tre personer, inkl. mig själv, för att gratulera till kommande födelsedag, tack för fina blommor m.m! Nu är det dock fortfarande drygt två månader till dagen D, så den väntar vi också med.

Jag vill återigen koppla en liten diskussion till den ekonomiska oron, och det faktum att det inte är €uro-valutans fel att krisen pågår i vissa länder, samt att det ”baske mig” (för att citera en känd partiledare) inte är någon säkerhet i att ha den svenska kronan när det ”blåser på månen”.

Idag fortsatte räntefall och kronans värdeminskning. Jodå, kronan tappar visst, om någon nu inte trodde det. Både mot ($) dollarn och €uron. Gentemot dollarn ligger kronan på den lägsta nivån sedan över ett år, och trots att €uron tappar mark mot dollarn, så går den bättre än kronan…tyckte jag hörde att kronan var så mycket säkrare och starkare än €uron…

När mina föräldrar, som bor utanför Paris, passerade norrut via Sollentuna förra veckan, bekräftade de att Sverige omtalas i mycket positiva omdömen nere på kontinenten.

EU har enorm respekt för vad vi vågat göra här i norr, och vill ta efter många saker; värt att vårda tycker jag!

———

En stund efter att jag lagt mig, publicerades ett utmärkt inlägg av Anna Kinberg Batra i DN.

Kommentera

