De beryktade undersökningarna…

Ikväll kommer Novus med en s.k blocksvikarundersökning, alltså hur många av resp. riksdagspartis väljare kan tänka sig att byta block. Man kommer fram till att det är (MP) och Centern, med 24 resp. 21% som är värst däran- nästan en fjärdedel av deras väljare kan tänka sig att rösta på andra blocket. Man kan också konstatera att Alliansens väljare är rörligare, vilket bekräftar det vi har hört under flera år. Med undantag för Miljöpartiet, är man fast cementerad i sina handlingar och tradition  på valdagen, trots att jag med flera ofta noterar att man tänker rätt borgerligt.

Vill ni ta del av detaljer, för de finns, se länken ovan till Novus. Jag tycker dock att det levereras ett antal ganska ointressanta klyschor som man hört förut, vilket den för mig okända bloggaren ”Weeping woman” tar upp.  Hon pekar på min egna filosofi att man nog bör ta våra väljare på lite mer allvar än så…

 Att det blir jämt i höst är helt klart, och att många unga, framförallt kvinnor, attraheras av Miljöpartiet är helt odiskutabelt. Jag träfade ett par senast i lördags, där mannen var ihärdig borgerlig Allianssupporter medan kvinnan var vänsterinriktaad…så länge det var GRÖN -rött.

Just detta har bl.a. den borgerliga bloggaren ”Tokmoderaten” , alias Fredrik Antonsson, tidigare varit inne på i något eller några av hans otaliga inlägg. Fler bloggar som tar upp Novus är ”Frihet är inte gratis”, Kent Persson, Thomas Böhlmark, Johan Westerholm. Den senare tycker jag känns lite väl trygg i sin känsla att (S) inte byter block, och att (KD) inte har en chans…men det kan ju bero på vilka glasögon han har på sig…

Vad gäller opinionsundersökningar generellt, återkommer jag om det i annat inlägg.

Se även SvD, Sydsvenskan, DN, GP, HD

4 thoughts on “De beryktade undersökningarna…

  1. Fredrik

    Valútgången, precis som jag skrev, hänger på stödpartierna. (KD) är vid sidan av (FP) ett mindre problem för Alliansen bedömer jag. Värre är det med (C) eftersom de inte lyckats något vidare med kombinationen Stureplan och landsbygd.

    (C) har, till skillnad från (KD), inget parti som av tradition har stödröstat på dom. Jag beddömer att trots (KD) urusla siffror så kommer de att klara sig kvar eftersom värdekonservativa (M) kan, utan alltför dåligt samvete, rösta på dessa.

    mvh

    Johan

  2. Johan,
    jag får nog ge dig rätt där :-), Kristdemokraterna har av tradition fler ”normala” stödröstare, frågan är hur många som finns till Centerpartiets favör, eller hur mycket (C) av sig självt kan vända opinionen. En rätt avgörande ”knäckfråga” för partiet just nu, tror jag. Vilken orsaken är att man hamnat där man är, kan mycket väl vara ämne för en egen bloggdiskussion…

  3. Verkligen synd med Centerns situation! De gjorde något spännande när de bytte position, men hittills har det visat sig vara en riskabel strategi. Det klev in i ett ”ingenmansland”. De lämnade sin gamla position som landsbygdsparti innan de hade förankrat den nya positionen riktigt stabilt. Ankaret kanske inte fäste så bra i asfalten på Stureplan som man hade hoppats på? Verkligen synd tycker jag. Men förändringar tar tid och jag tror definitivt inte sista ordet är sagt vad gäller Centerns ompositionering. Kanske visar den sig bli en succé i slutänden? Hur som helst så är jag övertygad om att även Centern klarar fyraprocentspärren i höst. Jag håller med om att KD i nuläget har fler kärnväljare samt fler ”normala” stödröstare (läs: moderater). Men samtidigt består svensk borgerlighet av en absolut majoritet av allmänborgerliga symaptisörer, d v s alliansvänner. De värdesätter Alliansen betydligt mer än ett enskilt parti. Och när dessa horder av människor inser att/om (Gud förbjude) Centern hänger på gärsgårn, så tror jag de petar ner en C-märkt valsedel i kuvertet den 19 september.

  4. Fredrik, jag tror också på den analys du gör. Svenska borgerliga väljare är mer allmänborgerliga än oppositionens ganska spretiga sympatisörer, vilket får mig att undra hur denna grön-röda ”allians” ska lyckas hålla ihop. Inte blir det lätt i alla fall. Vi inom Alliansen har definitivt några hemläxor att göra, men de ter sig som en varm föhn-vind från söder i jämförelse med de iskalla nordöstliga (just det) kastbyar som råder inom opposition f.n.

    Jag hoppas och tror att du har rätt rörande Centern, den behövs och de har mycket att ge, de är inne i en förnyelsefas, nog så viktigt!

Kommentera

