Inte ett dugg förvånad!

Idag gör man ett stort nummer av att vi ”svenskar blir allt mer positiva till invandrare”…bara det rätt talande som uttalande, tycker jag. Det är en undersökning man gjort i Göteborg, på ”SOM”-institutet, Samhälle, Opinion och Media under ledning av professor Marie Demker, och publicerat på DN-debatt.

För mig är det egentligen inte alls förvånande, snarare ett kvitto på att svenskarna generellt blivit mer bevandrade i umgänge med s.k. icke svenskar. Man kan ju även fråga sig vad en ”svensk” är… är jag svensk, som född i USA, bosatt i Frankrike under hela tonårsperioden, samt vistelse i Tyskland under en praktikperiod på ett år.

Det som skrämmer mig mer är att man faktiskt slår upp det som en så stor nyhet. Just det får mig att inse att det fortfarande finns en underliggande tankestruktur, trots att vi är ett folk som blandats under många århundraden, men under en kortare period under 1900-talet haft en tendens till att hålla oss inom gränserna  när det gäller familjebildning.

Undersökningen visar ju faktiskt att vi blivit mindre okunniga om ”invandrare”, och det är precis det jag förespråkar; normal kontakt bryter ner rädsla och misstänksamhet, det gäller alla människor. Att det sedan finns naturliga kulturella skillnader är ju inget konstigt, men det har stor betydelse hur man skildrar det, vad man skildrar osv.

Jag efterlyser en mer balanserad diskussion om främlingsfientlighet, och en större spännvidd. Jag tittade runt lite på olika mediebevakning om invandrare etc., och det tog inte lång stund att på Värmlands folkblads sida hitta de gamla schablonerna igen. Med det inte sagt att det de skriver är oväsentligt.

Läs även Gp, HD, Sydsvenskan, VLT, Sydsvenskans ledare , den senare gör snarare hela undersökningen en björntjänst enl. min mening. Varför kan man inte uppehålla sig vid den positiva strömningen en stund, UTAN att dra in invandringspolitiken?

Jag sitter själv i Migrationsdomstolen, och har ofta synpunkter på det som ibland ses som ”svart eller vitt’”, men låt för en gångs skull det vara en annan diskussion.

Kommentera

