En händelsderik helg, med Europeiska förtecken.

För en stund sedan avslutades Agenda, som nästan uteslutande var en debatt mellan statsminister Fredrik Reinfeldt och oppositionsledaren Mona Sahlin. Den senare svävar iväg när hon pratar om ”€uro i teorin” och i ett inslag som finns här, som inte visades i programmet utan som är en intervju efteråt. Mona Sahlin tycker det är ”en styrka att vi inte är med i EMU nu”, vad hon nu menar med det…? En styrka…kronan har i alla fall inte blivit starkare under Greklandskrisen. Hon uttrycker att ”jag är för €uron som princip, men idag har Euron visat att man inte har varit mäktig det ansvar som man har.”  Ledsen Mona Sahlin, men jag förstår inte hur du tänker, och mycket av ditt språk i Agenda var också just otydligt. Det talar även emot det du påstår om att stötta EU i krisens spår.

– Var finns solidariteten som man annars vurmar för så mycket? Är inte solidariteten ömsesidig, alltså att vi ska ska som medlem i EU hjälpa andra likaväl som vi själva blir hjälpta om vi behöver stöd?

– Både Carl Bildt och vår lokala Folkpartiblogg i Sollentuna uppmärksammar Europadagen på sina egna sätt, och och som Carl Bildt mycket riktigt påtalar, har vår historia satt en viss tröskel i att göra en tradition av denna liksom krigsslutet, där även Röda torget i Moskva var med och bidrog idag.

Om vi återvänder till själva debatten, finns så klart olika åsikter om hur den gick. Vårt motståndarläger har så klart en viss annan framtoning i Johan Westerholm, valarbetare (S) kallar han Reinfeldt när ”han tappar humöret”. Nja, jag tycker nog inte att han tappade humöret, däremot blev han en aning irriterad över att hans åsikter inte fick komma fram. Men visst, jag tror att statsministern, oavsett om han var alldeles ovanligt tydlig i sitt språk idag, kan vinna på att ibland ”ta ner språket” lite. Han gjorde en delvis lyckad ansats till det idag, och då tror jag att gemene man förstår honom bättre.

En annan som kommenterar är Fredrik A, och har sin syn på saken, läs och begrunda.

I Expressen diskuterar Lotta Gröning och Marie Söderqvist debatten, och att som Gröning säga att Reinfeldt fnyser åt bidrag på ett föraktfullt sätt tycker jag tyder på idétorka. Om hon lyssnat på vad han faktiskt sade, kunde hon noterat att han önskar att fler ska kunna klara sig utan bidrag. Söderqvist tycker att statsministern borde ifrågasatt klyftorna mer, Sahlins m.fl. mantra är ju att klyftorna ökar, pga att den ”lilla tiondelen” som hon själv tillhör har fått så ”oerhört mycket mer pengar”… Jag kan hålla med om att jag saknar bevisen för det… 

Jag kan i alla fall konstatera att tidningarnas undersökningar visar ett helt avgörande stöd för statsministern, vad de siffrorna nu visar, men helt utan eld kan nog inte röken vara…

Mats Gerdau lyfter, förutom den otydlighet hos Sahlin som jag själv är inne på, även upp vikten av skolan som nyckel till välfärd och framgång, något som statsministern påpekade tydligt.

Även Kent  hade en bra analys inför debatten, tidigare under eftermiddagen.

Läs även Sydsvenskan, Svd, DN

2 thoughts on “En händelsderik helg, med Europeiska förtecken.

  1. Ping: Claeskrantz.se » Twitterfierad eller mediafierad politisk debatt

  2. Visst är det så att man många gånger talar till de redan frälsta, men det borde herr Krantz veta av vad jag kan tyda om hans erfarenhet.
    Däremot vidhåller jag att det är talande hur stort stödet är för statsministern, i alla undersökningar.

Kommentera

