Maskrosen ler i Agenda.

Ikväll var Maria Wetterstand huvudgäst i Agenda. En rätt välgenomförd intervju, även om jag tycker man kan diskutera substansen i det fru Wetterstrand sade. Jag har sett henne livs levande i en paneldiskussion för ett par månader sedan, så jag känner igen tendensen.

Även om det inte ska ligga till grund för vad man tycker om de ord som kommer ur hennes mun, är det svårt att inte se både hennes stundtals breda leende, lätt förtäckt, som kan få en att tro att hon har lite svårt att hålla sig för skratt [eller åtminstone ”fniss”], och hennes rådjurslika klippande ögon. (Ja, säkert kan någon hitta på en kommentar om att jag förförs av dem, och det bjuder jag då på. F.ö. kan herr Reinfeldt också ha rätt rådjurslika ögon i vissa intervjusituationer)

Som kompensation sprutar orden ur hennes mun, förmodligen i syfte att att försöka fylla igen eventuella möjligheter att gräva lite djupare. Gräva lite djupare lyckades dock Karin Hübinette med i flera avseenden, och det var det jag syftade på högre upp. Många ord, vackra sådana om att vi måste ställa om m.m kom det ju, men vad fick vi egentligen för svar av Maria Wetterstrand? Expressen har, såvitt jag kan se som enda tidning hittills, redan reflekterat lite över det. Att Maria W är ”pressad”, går lite i linje med vad jag resonerade kring här ovan.

Hon vill trappa ner konsumtionen av varor -> för att vara solidarisk med utvecklingsländer och inte roffa åt sig -samt värna miljön– och istället stärka konsumtionen av tjänster, bl.a. genom att sänka momsen på dem.

Jojo…men vad är det? Låter inte det väldigt likt ett system som Alliansen infört, och kallar RUT-avdrag? Jag bara funderar…

Dessutom; att öka ”konsumtionen av tjänster”, som hon vill, hur vet man att det inte påverkar miljön?

Väldigt många tjänster kräver t.ex. resor som påverkar miljön direkt eller indirekt. Vissa tjänster är just resor av olika slag. Nej, ”det var inte fråga om att förbjuda att använda flyget”… För inte kan det vara så att hon vill resa virtuellt för att träffa t.ex. sin man som bor och verkar i Finland? Jag bara funderar…

Inte heller kunde hon precisera hur man ska särskilja t.ex. glesbygd-som ofta bara har bilen att ta till-från staden när de genomför sin höjning av bensinpriset med två kronor per liter…

Att låta stockholmarna folkomrösta om Förbifart Stockholm om drygt två år, det är i hennes ögon ett bra ”beslut” för att lösa den diskussionen hos de röd-gröna. Om detta har många skrivit den gångna veckan, men min reflektion blir just nu; varför ska inga andra än stockholmarna rösta om detta? Jag bara funderar…

De som funderar över göra sin röst hörd genom att göda och vattna maskrosorna på sensommmaren detta år, tycker jag bör ta ett extra tankevarv. Färdigtänkt i riktning lösningar lär det i alla fall inte vara den 3:e maj, då oppositionen säger sig vara klara med ett finansierat budgetalternativ…

Läs även Kent Persson som skrivit lite om Agenda.

Kommentera

