Alliansen en bärande del av valrörelsen.

Att, när man är ute på besök i sitt eget hemland, studera den ”lokala” pressen [låt vara denna gång en rätt stor tidning i Västsverige], tycker jag alltid är intressant. Jag fick med mig ett exemplar av ”GP”, nej inte någon dåtida ledare, utan en alldeles färsk tidning nu på morgonen. Jag läser dess huvudledare, vars länk jag tyvärr inte lyckas hitta f.n.

Man refererar partisekreterare Per Schlingmanns framträdande igår, fredag, och tar fasta på att alliansen nu förstärks och blir ”ett trovärdigt och rejält alternativ till Socialdemokraterna”. Hela elva reformgrupper förbereder ett valmanifest som stomme inför den kommande mandatperioden 2010-2014.

”På andra sidan står ju en rödgrön kartell som högst sannolikt inte kommer att presentera ett finansierat och heltäckande valmanifest. Vänsterledaren Lars Ohly har redan sagt nej.”

skriver Göteborgsposten.

Vi får se resultatet den 3 maj enl. den senaste tillgängliga informationen.

För ett land som så ofta betonar trygghet och rättvisa, är det för mig märkligt att ett så diffust alternativ som vänsterns röner så stort intresse. Hur ska man kunna påverka eller ha åsikter på något man inte vet vad det handlar om? Ännu mer kan man ju undra hur det ska kunna bära upp ett land under kommande år. En befogad stilla tanke för alla väljare…

Kommentera

