Lite känsla av ursprung.

En helg inte som andra…mycket grått, solen kom inte fram förrän idag, söndag, på eftermiddagen. Mycket känslor;

  • flygolycka i Smolensk där i stort sett hela den politiska och militära ledningen i Polen omkom. En tragedi för landet, men även för EU.
  • våren är på väg trots sträng vinter, det känns när man klipper äppelträd, andas luften och ser kraften spira både på träd och buskar och bland grannar.
  • bio och middag, samt kaffe och prat om livet, världen och arbete med min gode vän som emigrerar till Guatemala om tio dagar.

 Filmen, Änglavakt, har en massa bottnar, och är enligt mig och mina medbesökare, en annorlunda och tänkvärd film. Modigt av Johan Brisinger att filma på detta sätt!

Jag bifogar inga recensioner, bättre att se den själv utan att först läsa vad andra tycker.

Som summering av denna helg, när jag letar bland mina blogguppslag, fortfarande utan att egentligen känna för polemik, hittar jag denna artikel om  en pärm och om ”proveniens”-historia, hemvist, ursprung och tidigare ägande… Den påminner mig om vår första bil i Frankrike på 1970-talet, en Citroën GS 1220 Break (dvs. kombi) där 1220 står för cylindervolymen, motorn gav endast 60 hästkrafter. Det hindrade oss inte att åka till Sverige t.o.r. tre somrar innan vi bytte till något större bil.

Att som Jonas Fröberg i denna kolumn, gräva ner sig i historia, både sin egen, andras och vår gemensamma, kan vara en otrolig skattkista. Inte minst för att ta ut färdriktning inför framtiden.

Kommentera

