Visst är det märkligt att rena tjänster smutskastas…

Jag förbluffas åter över alla hetsiga kommentarer om ”rikt folk” m.m. i den artikel som europaminister  Birgitta Ohlsson, liberal och definitivt ingen stödjare av mansschauvinism, länkar upp från dagens Expressen.

Det jag inte förstår är hur man kan se ner på vissa typer av tjänster, medan andra (ta bara servitriser/-törer, flygvärdinnor t.e.x ) snudd på har en gloria kring sig.

Handlar det så mycket om att ”andra ska minsann inte ta hand om min skit”? Fast det har man ju låtit göra svart ändå i många fall, och många år. Man erkänner det ibland, ibland inte.

Billigare? Ja kanske, men vilken människosyn utövar man då; de som utför det ”smutsiga” arbetet får inga pensionspoäng, inga sociala avgifter betalas till samhället, dvs. inga inbetalningar sker till det gemensamma systemet för välfärdssamhället, så prisat av de flesta högljudda kritiker av det s.k. Rut-avdraget.

Nej, en skattesänkning (egentligen handlar det om en lägre beskattning av den typen av tjänster) för dem som använder vita tjänster ger så mycket mer i form av rent arbete som annars inte skulle köpts regelrätt, nya företag som kan leva och anställa, och förhoppningsvis gradvis en förändring av synen på arbete.

Förklara för mig varför det arbete som oftast är ”smutsigt” i sig;  rörmokeri, ombyggnationer m.m. är mer accepterat som skattemässigt gynnat (det s.k. Rot-avdraget). Dessutom krävs det efteråt ofta en rejäl sanering av det hus eller den lokal där det pågått den typen av arbete…också det en gammal historisk tradition som jag aldrig förstått.

4 thoughts on “Visst är det märkligt att rena tjänster smutskastas…

  1. Hej!

    Det säger sig självt att det som är i ens eget hem skall man själv sköta om. Man skall inte övervältra så att man kan ”skita ner” hur mycket som helst och sedan bara säga ”det är inte mitt problem”. Jag skulle aldrig någonsin göra på ett sådant sätt, för jag tar ansvar för mitt eget hem och min egen smuts osv. Det är lätt att klara själv, så det behövs inga hushållsnära tjänster.

    Jag förstår inte varför Alliansen inte tycker att man skall städa sitt ”eget hem” utan bara ”skita ned” och sedan låta någon annan ta hand om sin egen ”skit”.

    Det visar bara på att man har en ”unken” människosyn där man inte vill ta ansvar för sin egen smuts.

    Det är likadant med det här med RIT som Centerpartiet vill ha. Kan man inte själv installera sin dator eller bredband så skall man heller inte ha en dator, så enkelt är det. Man skall ta hand om sitt eget själv.

    Hur svårt skall det vara att städa själv? Jag skulle aldrig anlita någon för att städa eller något liknande, mitt hem sköter jag själv. Jag behöver inga avdrag för att anlita låglönearbetskraft.

    Jag vet att många håller med mig. Många hade hellre sätt att regeringen prioriterade andra mycket viktigare saker.

    Tex skulle man prioriteras upp ”akademikerarbetslösheten”, och det bästa sättet att göra det är att införa ett riktat stöd till just arbetslösa akademiker så att de kan marknadsföra sin kompetens på plats i länder/nationer där de vet att det finns efterfrågan på deras kompetens, dvs vare sig i Sverige eller EU utan i Nordamerika.

    Regeringen är inte i takt med vanligt folk, utan lever uppe i ”det blå” med gigantiska löner som den vanliga lilla människan aldrig kommer i närheten av. Många Riksdagsledamöter, men framförallt ministrarna har mycket högre löner än Sveriges högst betalda Professor.

    Det är en skandal att ministrar utan akademisk utbildning eller examen har en högre lön en den högst avlönade professorn. Jag menar att detta leder fram till att de som utbildar sig faktiskt anser sig ha rätt till minst lika höga löner som dessa ministrar utan utbildning. De gånger jag själv varit på intervju och de frågat om löneanspråk så har jag sätt till att vara stentuff och kräva vad mitt fackförbund kräver som ingångslön för nyutexaminerade akademiker, så svaret från min sida brukar vara 27.000 kr/månad….sedan brukar jag lägga till att ”Detta är mitt bud och det är inte förhandlingsbart”.

    Så jag menar att kan ministrarna få väldigt höga löner så har vi som har bättre utbildning och akademisk examen vår fulla rätt att kräva vad vi anser oss vara värda, något annat är enligt mig otänkbart.

    • Hej Mikael!

      Först och främst tack för långt svar, det är värdefullt med seriösa ansatser till diskussion. Tyvärr hamnade jag i ”bakvatten” igår, eftersom jag ville ge ett genomtänkt svar tillbaka, men drogs med känslomässigt i flygolyckan som drabbade Polen. Jag skrev egentligen ingenting alls igår.

      Nu till din kommentar till mitt inlägg, som jag delar upp i olika delar.
      Först och främst kan jag hålla med om att många akademiker inte erkänns för den kompetens de har, och vill använda för att arbeta och bidra till samhället. Jag har själv otaliga gånger drabbats av detta fenomen, med min bakgrund som tonåring in Mellaneuropa. Jag behärskar t.ex. fyra språk förutom svenskan, men anser tyvärr att det är mycket få personer som har värderat det i min kontakt med näringsliv och rekryteringsföretag t.ex.
      Ett språk och en kultur är så oerhört mycket värt för utbyte mellan olika människor, även om man i en senare förhandlingssituation övergår till engelska.
      Fram för bättre värdering av kunskap och utbildning, helt enig med dig. Därutöver finns det en viktig diskussion om arbetslöshet m.m vi behöver föra i detta land, läs mer hos Moderata Perspektiv idag.n(Något jag lär återkomma till)

      När det gäller löner och akademiker, kan man också ha många synpunkter, vad vi kan konstatera är det som finansminister sade i ett annat forum häromdagen, nämligen det att vi i Sverige har ett ”sammanpressat” löneläge, och vi nog har valt det genom åren, vilket är en helt annan diskussion än denna.
      Tittade snabbt på professorslönestatistik, och den ger vid handen att de mycket riktigt har ung. samma löneläge som en riksdagsledamot. Att de skulle ha lägre håller jag inte med om, sedan kan båda parter ofta ha sidouppdrag som ger dem mer eller mindre pengar i slutänden.

      Så till diskussionen om huruvida akademiker alltid ska ha högre lön än dem utan, i detta fall vissa riksdagsledamöter och ministrar. Går vi på den linjen, menar du alltså
      – antingen att alla som blir riksdagsledamöter eller ministrar ska vara akademiker
      – eller att arvodet för en riksdagsledamot ska vara olika beroende av bakgrund för ledamöterna
      är det rätt uppfattat?
      Min kommentar blir väl att med den typen av demokrati som vi har / valt, är det meningen att alla ska kunna sitta i riksdagen, den representativa demokratin ska ju spegla hela landet. Då bör man inte skilja på vem det handlar om.
      Dessutom framstår knappast statsministerns lön på runt 130.000 kr som ”gigantisk” jämfört med vad många andra ledare i Sverige och utomlands får för sitt ansvar.

      Sist så, huvudfrågan för mitt inlägg; RUT/ROT/RIT. Vad är det som är så fel med att köpa tjänster för att städa, bygga eller serva t.ex. äldre med IT-support? Jag kan inte se varför en kvinna el. man (akademiker kanske) med ett ansvarsfyllt jobb ska tvingas ”ta hand om sin skit” om hon/han nu vill betala någon annan som gärna utför det arbetet -kanske med sitt eget företag– ska vara så skamfyllt?! Ska alla städa sina egna rum på ett kontor, eller sin del av kontorslanskapet tycker du?
      Jag tycker det är trist att nedvärdera arbete på det sättet, du kallar det ”låglönearbetskraft”, är det en sund syn?
      Som avslutning kan jag lägga till att jag tror inte lösningen är att satsa på EN del av samhället, dessa incitament ska ses som en del i en helhet.

  2. Ping: Tio ljus i kvällsmörkret « Moderata Perspektiv

Kommentera

