Skytte träffar smärt(s)amt rätt…

Jag vaknar efter en kväll med ett trevligt och annorlunda avbrott med bl.a. en till Centralamerika emigrerande mycket god vän.

Mitt i den aktiva politiska period vi befinner oss i, frivilligt eller ofrivilligt påverkade av diskussionen om huruvida Alliansregeringen ska kunna sitta kvar, vänsteroppositionens försök att ta över makten. Ett halvår före valet.

Det är lätt att ta till överord och demagogiskt slagkraftig retorik när man dras med i ett engagerat samtal, det märks både i media och när man diskuterar med människor som igår på Turebergs Torg i Sollentuna. Det är väl värt att påpeka att utan dessa samtal; lugna, hetsiga, osakliga som sakliga, vore det rätt tråkigt med den sida av min verklighet som det rör.

Jag tänkte försöka använda sansade ord i denna lilla morgonkrönika, och slås därför av det fullständiga ro(s)enrasande pilregn som riktas mot Göran Skytte och hans senaste krönika i dagens SvD. Det talar rätt ordentligt för sig själv…det östes in politiska harklingar och glåpord, invektiv och småfilmer m.m. rörande något som påstods vara Skyttes tunna soppa för att använda ett ”samlingsnamn”.
Läs själva och begrunda, och tyck till.

Jag tycker inte det är så underliga funderingar som ”Göran” (och då inte Persson) serverar till frukosten. ”Vi väljare” funderar och vill förstå. Det är helt naturligt, så förtroendevald, aktiv och väljare jag själv är.

– Ett ”krig” om popularitet och makt mellan två kvinnor är ofta inte särskilt trevligt, jag har egen erfarenhet i vitt skilda världar. Därför blir det rätt talande att se ”Mona” (S) stå i Agenda och prata om en ”helhet” och inte om personer, när hon samma dag haft väldigt låga förtroendesiffror.

– Jag har själv funderat över varför det först var så tyst om ”Maria” efter nyår, {jag såg henne förvisso på ett lunchseminarium} då syntes mest Peter Eriksson, men nu syns inte han särskilt mycket.

Att konkurrera mellan män om att stå i skuggan av strålkastarljuset mot kvinnor kan nog en del män ha svårt för, som Skytte är inne på. Ett slags lägre division för att prata sportspråk…

Jag har träffat Göran Skytte personligen, och jag håller inte alls med de olika negativa ord som kastas fram i de olika bloggarna som kommenterar både honom och Alliansen. Han är en mycket ödmjuk man i mitt tycke. Han må ha sina värderingar och synpunkter, det får alla i en demokrati. Sedan blir det så klart extra kryddstrakt att han har ett djupt ursprung i den mest vänsterinriktade rörelsen…

Jag håller med ”Göran” i hans analys…”Maria” drar i alla fall inte ”Mona” i kjolen.

Kommentera

