Ränta och elpriser…

Läste i dagens DN, ännu inte publicerat på nätet uppenbarligen, om att

”Snart höjs boräntan”

… det finns däremot en artikel av djupare karaktär.
SvD har också ett referat från räntediskussionen här.

Visst kan vi vara eniga om att räntorna kommer att stiga, men återigen ser vi det mediala drevet som vill åstadkomma…ja vad egentligen?
Rubriker så klart…man vill vara i framkant, ett normalt tillstånd kanske, men syftet med att ”skrämmas” som det faktiskt åtskilliga gånger handlar om, ifrågasätter jag. Då har Göteborgsposten (GP) en betydligt sundare artikel i måndags.

Det är klart att man kan undra hur länge priserna ska stiga. Undersökningar visar ibland en avstannande kurva eller ingen alls nu, men när jag hörde att en av mina bättre vänner som lämnar Sverige och därigenom sålde sin lilla 2:a i Solna för långt över 5 miljoner i veckan, kan vi ju fundera över hur stor del av vår plånbok boendet bör ta. Det han får med sig efter skatt och omkostnader kan man ju också undra över…där finns en STOR kassako för vår stat.

Om det kan man diskutera i ett annat forum, idag pekar jag på detta med att ”jaga upp” folk med hjälp av osäkra nyheter, att skriva upp eller ner räntan, att göra en höna av en fjäder. Räntan förväntas, enligt Stefan Ingves, kunna nå 4 % under 2013 (om tre år alltså), vilket kan innebära bostadsräntor på från 5% och uppåt. Visst, utgår man från dagens extremlåga räntor, är det en stor skillnad, men jag vill inte dumförklara gemene svensk på detta sätt, de flesta vet nog både om och förstår det. En SIFO-undersökning i Aktuellt visade just denna ”icke-panikkänsla” hos de tillfrågade. Räntan höjs, ja men i vilken takt, och när? Ekonomiska siffror från bl.a EU i veckan, tyder på motsatt verkan, dvs. att konjunkturen inte är så bra som en del vill skriva.

I en annan stor artikel i DN Ekonomi 5/3 , ej heller ännu publicerad (länkar upp den om den kommer på nätet) skriver man om de elkunder som har svårt att betala sina elräkningar i vinter…det har väl bara just börjat misstänker jag.

Även detta ett stort ämne, men jag konstaterar i alla fall att jag känner mig nöjd med att ha installerat en biobränsle- (pellets) anläggning för tre år sedan!
I artikeln pratas fast elpris kontra rörligt, ungefär som boräntor, man konstaterar att genomsnittspriset för en rörlig kilowattimme (kWh) är ung. 65 öre högre nu än i februari 2009. Det högsta någonsin noterat, 165 öre/kWh.

En Spångafamilj berättar om att genom installation av bergvärme, sänker man sin elförbrukning från 36 000 kWh till 21 000 kWh/år. Alltså ca 40% lägre. Gott nog, men det är fortfarande en massa el, och till en hög investeringskostnad.

Min elförbrukning har sänkts från 15 000 -25 000 kWh (beroende av hur mycket olja jag använde) till runt 2 500-3 000 kWh. Dessutom doftar det gott av trä i det kombinerade pannrummet och verkstaden. En klar bonus även det.

Kommentera

