Värdefulla möten…i Upplands Väsby

Under helgen Upplands Väsby varit värd för Moderaternas Valfokus 2010.

En del saker har redan ventilerats i mindre delar i media, bl.a. i SvD och DN, Aftonbladet samt Göteborgsposten (GP).

SvD och GP nöjer sig med att redigera utifrån TTs artikel, och när man läser samtliga artiklar ser man hur lättvindigt man vrider till referaten av vad de som var närvarande gjorde och tyckte.
Jag får säkert anledning att ta upp det igen, för att balansera vad media vill få ut, men det är klart att man gärna vill förmedla en bild av att (M) desperat ska jaga kvinnliga väljare och fortsätta med s.k. ofinansierade skattesänkningar som Thomas Ö(s)tros kallar det, sin vana trogen. (Var har han varit den senaste tiden förresten?)

I själva verket var det en mycket stimulerande sammankomst där vi diskuterade [och vissa inkl. jag själv även praktiserade] hur viktigt och positivt det är att möta väljarna. Det var inte första gången, men jag kan lugnt påstå att det man vill ge intrycket av; att människor inte vill ha besök, stämmer inte alls. Jag, och några med mig, har prövat i Oslo i Norge, i resp. hemkommun, och nu i Upplands Väsby. Ingenstans har vi blivit illa emottagna eller fått intrycket att en majoritet skulle vara negativ till vårt besök.

Dessutom handlar det om att tydliggöra vad Alliansens politik faktiskt betyder för låg och mellaninkomsttagare, av båda könen, och vad nettolön, dvs. efter betald skatt, ger i handlingsfrihet för den som arbetar.
Som en bumerang kommer då kommentaren från vissa håll, ”men de som går bidrag då, vad får de?”
Om någon fortfarande har missat det, så handlar Alliansens politik inte om att utesluta människor, utan om att ge en majoritet av alla människor möjlighet att själva skapa sig en tillvaro de önskar istället för att vara beroende av stöd av olika slag.
Om fler genom arbete levererar in skatt och andra avgifter till samhället, blir bördan för de bidrag och stöd som alltid kommer att behövas i det välfärdssamhälle vi alla är ense om att ha i Sverige, så mycket lättare.
(om jag inte missminner mig , har ett av Socialdemokraternas mantran genom tiderna de senaste 40 åren varit att kvinnor ska kunna förverkliga sig själva på arbetsmarknaden…ska de inte ha betalt för det då?)

Alla möten mellan oss aktiva från hela landet, gav ytterligare en dimension av om hur värdefullt det är med mänskliga möten.

One thought on “Värdefulla möten…i Upplands Väsby

  1. Om journalistik.
    Du sätter fingret på en viktig företeelsee.
    ” som medierna vill få ut”, skriver du och det är som jag ser det ett av problemen med bevakande journalistik idag. Man tycker!
    Mitt journalistiska ideal är som bekant ”murveln”, som bevakar och gräver och berättar. Som ständigt frågar sig: vad behöver folk veta om detta? Vad är sant, relevant och intressant?
    Jag vet av egen erfarenhet att tyckandet hela tiden ligger i bakhåll och vill in och påverka bilder och text.
    Jag brukar använda farmor Augustas källforskningsdevis. Augusta var född 1871. När barnaskaran på så där 8-10 ungar kom inrusande och rapporterade det senaste skvallret i grannskapet väntade hon ut stormen och sa:
    – Vad vet vi om det här? Egentligen!?
    Research och relevans. Tror jag ska sätta upp en bild av Augusta på bildskärmen…

Kommentera

