Två nyheter konkurrerar ikväll..

Jag är inte en sportfantast av större mått, men följer ändå mästerskap och större tävlingar, samt vissa grenar lite närmre. Ikväll har vi fått höra att Rio de Janeiro tagit hem sommar-OS 2016 om…7 år. Ja sådan är framförhållningen. Jag minns fortfarande omröstningen 1997, då Stockholm var med i spelet. På den tiden jobbade jag i en bransch som skulle gynnats av ett svenskt OS, men jag kunde ändå inte riktigt hoppas på att ”vi” skulle få det.
Idag har vi sett, så amerikansk medborgare jag än må vara, ett stort magplask…och jag kan inte mer än le åt eländet.
Visst Obama har enorm utstrålning på vissa sätt, han är en duktig retoriker, även om det på sätt och vis börjar kännas väl enkelspårigt. Det finns ett uttryck idag som heter ”leverera”, ett lite modeinriktat uttryck, och faktum är att han, Mr President of United States of America, faktiskt måste börja leverera mer än retoriskt klatschiga amerkanska drömmar. Jag cyniker? Kanske, i Sverige måste man ju tycka att allt som demokraterna gör är bra. Jag väljer att ha en egen åsikt utifrån egna och andras tankar. Jag tycker hela grejen med att HAN landar med hela sin cirkus, Öresundsbron stängs av, flygrummet för småplan stängs hela dagen idag både i Skåne och Danmark…blir lite märklig. Allt för ett OS…i Chicago.
Nu vann Rio, och för mångfaldens skull var det nog ett bra resultat.
Den andra nyheten, är för mig mer intressant; Irlands omröstning om det s.k. Lissabon-fördraget, och det ser ju lysande ut! Måtte det gå vägen, vi behöver det i EU! Sedan återstår att lobba in det hos Tjeckiens president, han sägs ju vänta på att det ska bli nyval i Storbritannien innan han ratificerar det med sin signatur. Tories i GB, med David Cameron i spetsen, har ju tydligen lovat ställa till med omröstning om fördraget om de klår Gordon Browns labour i valet. Dessa öbor….
EU måste få mer handlingskraft, kunna slippa alla dessa veton och låsningar som eroderar den samlade kraften i våra 27 medlemsländer. Det är inte detsamma som att säga att vi ska säga upp de 27 olika kulturerna osv. som en del tycks tro. Bara för att vi svenskar idag, efter att ha haft Medelhavet som resmål nummer 1 och numera älskar att åka till Thailand och spendera våra pengar, innebär inte det att vi blir thailändare…
Däremot lär vi oss, om vi är beredda att öppna våra sinnen, en hel del om andra människor och länder. Så borde vi också tänka när det gäller vår egen gemenskap med det som man i mitt andra hemland kallar ”le vieux continent”, den gamla kontinenten.
Det finns så mycket att gräva ur där vi står. Jag må bära stars and stripes på pappret, men mina europeiska ränder kommer aldrig att gå ur…

Kommentera

