Kyrkans politiska liv

…mitt i natten efter Kyrkoval 20.09.2009.
Som alltid har vi valarbetare haft en stimulerande dag i mötet med väljarna, jag tycker faktiskt det och tror att de flesta av mina medarbetare oavsett parti håller med. Vädret var underbart, en riktig sensommardag, och då ska man hålla i minnet att i veckan som kommer infaller höstdagjämning, dvs. vi har samma ljusförhållanden som i mars.
Ljusförhållanden…många är de som sagt ”politiska partier hör inte hemma i kyrkan”. Inte har då ljuset lyst över dem, jag kan konstatera att vi här i Sollentuna sett en förflyttning från de s.k. politiskt obundna till oss i den moderata nominieringsgruppen.
För mig är det mesta i samhället politik och även då livet i den allmänna svenska kyrka som vi trots allt fortfarande har. Visst kan vi fortsätta diskutera kyrkans och samhällets utveckling, men att utesluta politiska åsikter och grupperingar (dvs. en spegelbild av Sveriges Rike) i Svenska Kyrkan tror jag inte på, och anser inte att det finns mandat för. Det vore att ta död på den kyrka vi haft under många år, som rymmer så mycket olika verksamheter av betydelse för både unga och äldre. Mångfald innebär i dessa val att även nya grupperingar får större betydelse under kommande mandatperiod. Vi (M) behåller, enligt prognosen, positionen som största grupp i Stiftsfullmäktige i Stockholm.

Kommentera

